Ahad, 28 Jun 2015

Dapurku D'Riyadh (35) - Asam Pedas Melaka



Aku dihantar ke Melaka untuk memulakan tugasku sebagai guru di Sekolah Menengah Gajah Berang, Melaka. Aku mula meminati masakan asam pedas Melaka setelah makan buat kali pertama di rumah ibu mertua Pn Shamsiah, pembantu makmal di sekolahku. Setelah berkahwin dengan jejaka dari Melaka aku mula belajar menyediakannya dari emak mentuaku. Asam pedas Melaka berbeza dari asam pedas Penang. Asam pedas Penang walaupun agak cair tapi sedap.Ish..teringat asam pedas keladi yang selalu kakakku Pn Jamilah buat lah pula...enaknya.
Seperti biasa resepi tradisi yang diwarisi perlu diikuti walaupun memerlukan masa dan tenaga yang banyak. Aku perlu menumbuk halus rencah seperti kunyit hidup, jintan manis, ketumbar, bawang putih,halia dan bawang merah. Habis semua bekas dan tangan menjadi warna kuning. Kini setelah agak berpengalaman, aku permudahkan dengan hanya menggunakan serbuk kunyit jenama Adabi. Ada masanya aku menggantikan jintan manis dan ketumbar dengan sedikit serbuk rempah kari ikan atau ada masanya cukup sekadar cili kering sahaja. Mudahnya masakan ini kerana kita boleh menggunakan apa-apa jenis ikan seperti ikan parang, ikan terubuk, ikan merah atau ikan kembung. Paling aku suka ialah asam pedas ikan terubuk.

Di Riyadh, aku kerap kali kehabisan stok cili kering namun kini tidak menjadi masalah lagi. Pn Rahimah kenalanku di sini telah memperkenalkan serbuk cili jenama Eastern yang tidak terlalu pedas. Lagi mudah untuk aku masak asam pedas dengan menggunakan cili ini dan yang pasti warnanya pun cantik.


Bismillahirrahmanirrahim

Bahan2:
Ikan merah/kembung (1/2 kg)
2 sudu besar serbuk cili 
1 sudu kecil serbuk rempah ikan(jika suka)
1 sudu kecil kerisik(tak letak pun ok je)
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 biji bawang besar dihiris(tumis)
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia
(Bawang besar,bawang putih dan halia dikisar)
1 batang serai (jika suka)
Beberapa helai daun limau purut
1-2 mangkuk air asam jawa
Minyak untuk menumis
Garam dan sedikit gula
Terung/bendi (jika suka)

Cara Membuatnya:
1. Panaskan minyak di dalam kuali (minyak kena banyak sebab cili perlu 
    digoreng garing) Masukkan bawang yang dihiris dan goreng hingga
     kekuningan.
2. Masukkan bahan kisar dan sebuk kunyit, kacau hingga naik bau.
3. Masukkan cili kering dan serbuk rempah , kalau sekejap dan masukkan
    sedikit air dan kacau hingga cili garing atau pecah minyak. Masukkan
    garam dan sedikit gula.
4. Masukkan air asam jawa, serai, kerisik   dan biarkan mendidih. 
    Masukkan ikan dan sayur (jika ada). Apabila mendidih perlahankan
    api dan biarkan sehingga ada terbentuk minyak di permukaan kuah.
    Masukkan daun limau purut sebelum padamakan api.



Asam Pedas Ikan Merah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...