Jumaat, 18 Disember 2015

Dapurku D'Riyadh (101) - Homemade Kuey Teow






Sebut sahaja  Char Kuey Teow , Kuey Teow Ladna atau Kuey Teow goreng pasti menjadikan selera makan membuak-buak. Sudah lama kami tidak makan kuey teow. Ada sahabat di Riyadh yang menjual kuey teow basah dengan harga sekitar SR15-SR20 sekilo. Segan pula untuk memesannya jika hanya sekadar 1 kilo, lagi pula kadang kala masalah pengangkutan menjadi halangan. Hampir dua tahun juga kami tidak menikmati sebarang masakan kuey teow. Sabar ajelah.
Baru-baru ini ketika aku mengukus laksam, aku mendapat idea untuk membuat sedikit inovasi ke atas laksam yang terhasil itu. Aku memotong laksam yang dihasilkan dalam saiz yang sesuai untuk kepingan kuey teow. Apabila aku membukanya dan mengumpulkannya ianya kelihatan seperti kuey teow basah. Aku terlalu gembira, selesai sahaja aku membuat laksam, aku terus menggoreng kuey teow yang terhasil itu. Hasilnya memang sedap, saling tak tumpah seperti rasa kuey teow yang dimakan selama ini. Lebih membanggakan ialah kuey teow yang aku hasilkan sendiri itu bersih dan segar. 

Bismillahirrahmanirrahim.

Resepi Homemade Kuey Teow
Bahan2:
3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
3 cawan air panas
2 cawan air sejuk
1/2 sudu kecil garam.

Cara Membuatnya:
1.Campurkan tepung dan garam.Gaulkan.
2.Campurkan air panas dan air sejuk di dalam satu bekas.
3.Masukkan air ke dalam tepung dan kacau sehingga sebati.

Mudah sahaja menyediakannya dan tidak berketul
4.Panaskan periuk pengukus dan biarkan air sehingga mendidih.
5.Sapu sedikit minyak pada tudung periuk.(Aku guna acuan kek 
   bulat yang tidak melekat). Jangan terlalu banyak minyak nanti licin pula.
6.Masukkan adunan senipis mungkin. Gunakan kuantiti yang sama supaya hasilnya
   sekata. Aku guna bekas plastik kecil untuk menyukat adunan.




7.Masukkan ke dalam  pengukus dan biarkan sehingga kelihatan gelembung udara.
   Pastikan ada gelembung udara supaya mudah menggulungnya.



8.Gulungkan kepingan kuey teow yang sudah masak( lebih kurang 1 minit). Ulang sehingga habis.

Jika tidak tahan panas, keluarkan dari pengukus dan gulun

Siap digulung
9. Potong bulat anggaran saiz yang dikehendaki.



10.Bukakan gulungan tersebut, jika susah boleh sapukan minyak pada tangan. 
   Gaul kuey teow yang terhasil dengan sedikit minyak supaya tidak melekat antara 
   satu sama lain.

Dah siap.. cantiknya.

Siap digoreng.Puas makan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...