Rabu, 30 Disember 2015

Dapurku D'Riyadh (114) - Jeli Kelapa


Air kelapa muda memiliki khasiatnya yang tersendiri. Isinya pula memang sedap jika lembut begitu. Terbayang banyaknya kelapa muda yang dijual di gerai-gerai tepi jalan sekitar BTHO. Namun buah kepala muda agak mahal di Riyadh, terpaksa memikirkannya beberapa kali untuk membelinya. Jika ditawarkan harga yang berpatutan di bawah SAR10, aku pasti membelinya. Ada masanya terdapat beberapa jenis buah kelapa muda dengan pelbagai harga. Biasanya aku hanya membeli sebiji buah kelapa muda tetapi kali ini harga yang ditawarkan agak murah. Jadi aku membelinya dua biji (SAR6.90 sebiji).Rasanya seperti kelapa pandan kerana berbau wangi seperti daun pandan.
Projek aku kali ini ialah untuk menyediakan Jeli Kelapa...ehmmm aku tidak pernah membuatnya. Lama aku tidak menikmati jeli kelapa yang terkenal sangat lembut dan begitu nyaman apabila dimakan. Mujurlah ada serbuk agar-agar yang dijual di Toko yang memudahkan projek aku kali ini. 
Saffura suka sangat Jeli Kelapa yang aku sediakan ini. 

Bismillahirrahmanirrahim

Resepi Jeli Kelapa
Bahan2:
1 liter air kelapa muda
1 liter air
7 g serbuk agar-agar
200 g gula pasir
1 helai daun pandan
Isi kelapa dihiris nipis



Cara Membuatnya:
1.Masukkan air, air kelapa muda, serbuk agar-agar dan gula ke dalam
   sebuah periuk.Masak sehingga gula dan agar-agar larut/mendidih.
2.Masukkan isi kelapa dan tutup api.
3.Masukkan ke dalam bekas yang sesuai dan biarkan sehingga keras.


Acuan apam jadi mangsa.




Sedia untuk dimakan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...