Selasa, 26 April 2016

Dapurku D'Riyadh (162) - Kuih Kaswi



Bismillahirrahmanirrahim

Akhirnya aku berjaya juga membuat Kuih Kaswi setelah sekian lama menginginkannya. Seperti biasa apabila mahu membuatnya, puas la aku mencari resepinya di FB. Sebelum ini ada sahaja rakan-rakan yang berkongsi resepinya di FB, membuatkan keinginan untuk membuatnya begitu membuak-buak. Blog menjadi rujukan setelah apa yang dicari di dalam FB tidak aku temui. Kali ini aku mengambil resepi dari Blog Azie Kitchen. Aku ikut betul-betul setiap bahan dan arahan yang diberi. Serius ...memang sedap, tidak jemu memakannya. Paling best seluruh ahli keluargaku suka.



Dapat juga aku memberi sepinggan Kuih Kaswi kepada jiranku, Pn Roslina. Ini penting untuk menyatakan rasa terima kasih kerana memberi kapur kepada aku tempoh hari. Namun kelapa parut yang digaul dengan kuih kaswi agak kasar kerana aku memarutnya sendiri. Tapi ianya tidak mempengaruhi rasa sedap kuih kaswi yang dihasilkan. Sebenarnya aku masak di awal pagi kuih kaswi ini untuk sarapan pagi, tetapi tidak sempat dimakan kerana perlu menunggu kuih sejuk dahulu sebelum dipotong. Jadi ianya buat minum petang la pula.


Resepi Kuih Kaswi.

Bahan2:
2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi
2  1/4 keping gula Melaka
1 cawan gula pasir
7 cawan air
1 sudu kecil kapur dibancuh dengan sedikit air.

Cara Membuatnya:
1.Masak gula pasir dan gula Melaka dengan 2 cawan air 
   sehingga mendidih. Sejukkan sehingga agak suam.
   Campurkan air gula bersama air sehingga menjadi 7 cawan
   ke dalam satu bekas besar.
2.Gaulkan bersama tepung gandum dan tepung ubi di dalam
   sebuah bekas.
3.Masukkan tepung yang dicampur ke dalam bekas yang 
   mengandungi air gula tadi.Kacau sehingga sebati dan semua
   larut. Rasa sedikit, jika belum cukup manis boleh tambah 
   gula.
4.Masukkan air kapur dan kacau rata. Tapis ke dalam sebuah
   jug supaya senang menuangnya ke dalam loyang.
5.Panaskan periuk kukus bersama loyang. Masukkan adunan
   ke dalam loyang setelah loyang panas. Kukus selama 1 jam
   menggunakan api yang besar. Balut penutup periuk  kukus 
   dengan kain/tuala.
6.Setelah masak, buka penutup periuk kukus seketika untuk 
   mengeringkan air di permukaan kuih.
7.Potong kuih kaswi setelah benar-benar sejuk dan gaul 
   dengan kelapa parut yang dicamput dengan sedikit garam.



Siap untuk dihidang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...