Isnin, 18 Mei 2015

Dapurku D'Riyadh (10) - Roti Bun


Ketika jamuan piknik makan satay di Princess Noura University, Pn Nor menyediakan dua jenis roti iaitu bun   chicken floss dan bun manis. Lembut dan istimewa sekali rasanya sehingga aku tidak segan lagi untuk meminta resepi darinya. Lebih menggembirakan apabila aku, Pn Hamidah dan Pn Wan Salisa diberi bread improver seperti yang diperlukan dalam resepi. Aku tidak sabar untuk membuatnya,maklumlah sudah ada  mesin pembantu. Ternyata resepinya begitu tepat sekali sehingga tidak perlu menambahkan tepung ketika menguli atau membentuk roti tersebut. Tekstur doh roti begitu mudah untuk dikendalikan. Aku bertambah yakin untuk membuatnya. 

Rakan-rakan di WhatsApp Geng Haji hairan kerana aku mampu menghasilkan roti tanpa melihat sendiri proses menyediakannya. Aku agak kasihan dengan pertanyaan tersebut lantas memecahkan rahsia yang tersimpan. Sewaktu aku menjadi Penyelaras Kursus di sekolah, aku pernah menganjurkan kursus membuat roti di Kolej Komuniti Selayang. Wang peruntukan yang banyak sebahagian kecilnya aku gunakan untuk kursus  yang lain lari sedikit dari urusan berkaitan kerja di sekolah. Sesekali memberi peluang kepada guru membuat perkara yang disukai di samping mencetuskan semangat kerja berpasukan. Tidak ramai yang dapat hadir  kerana ianya diadakan pada hujung minggu.  Pn Rosnani,Pn Haslinda Nor, Pn Siti Nor,Pn Haslida,Pn Salawati adalah antara yang menjadi pesertanya. Bersama ilmu, kami juga membawa balik setimbun roti pelbagai jenis yang kami sediakan sendiri. Malangnya selepas itu aku tidak mencubanya di rumah, antara alasannya ialah tidak ada mesin untuk menguli.

Bismillahirrahmanirrahim

Bahan2:
500g tepung gandum/berprotin tinggi diayak
75 g gula kastor  (gula pasir pun ok)
2 sudu kecil bread improver
3 sudu kecil  yis kering(1 paket)
1 sudu kecil garam
1 biji telur dipukul
250 ml air/susu segar (jika tidak guna susu segar boleh ganti dgn 20 g susu tepung)
60 g mentega
2 sudu kecil susu pekat (jika suka untuk lembutkan roti)

Cara membuatnya:
 1.Tepung,gula dan garam dicampur dan digaul rata dalam  sebuah bekas.
 2.Masukkan yis dan bread improver.
 3.Masukkan telur dan air/susu segar.
 4.Uli adunan sehingga menjadi doh dan masukkan mentega.
 5.Uli lagi sehingga lembut dan elastic selama lebih kurang 15-20 minit.
 6.Tutup bekas dan biarkan selama 45 minit (naik 2 kali ganda).
 7.Tumbuk adunan untuk buang angin dan uli sekejap.
 8.Bahagikan doh seberat 40-60 g setiap ketul (ikut saiz yang dikehendaki).
    Leperkan doh , masukkan inti jika mahu dan bentukkan menjai bulat.
 9.Susun di dalam Loyang pembakar yang telah dilenser dengan mentega/minyak.
 10.Rehatkan selama 45 minit dengan menutup permukaan bekas 
     dengan plastic cling.
 11.Sapukan permukaan roti bun dengan susu segar/air.
 12.Bakar dalam oven pada suhu 170°C selama 15 minit  atau sehingga
      bun keperangan.
 13.Sapukan permukaan roti yang telah masak dengan mentega sebaik sahaja 
     dikeluarkan dari oven.
 14.Biarkan sejuk dan simpan dalam bekas kedap udara atau plastik roti.

 
Sebelum dibakar
 
Yang ada bijan berisi inti kelapa


·     Sebulan kemudian aku mendapat satu lagi resepi roti yang lebih mudah tanpa perlu menggunakan bread   improver. Boleh diuli dengan tangan sahaja . Tunggu ya!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iftar Ramadan Di Klana Beach Resort Port Dickson

BismillahirRahmanirRahim Alhamdulillah berpeluang menikmati pelbagai hidangan sewaktu berbuka puasa di Klana Beach Resort Port Dickson berta...