Sabtu, 9 Mei 2015

Dapurku D'Riyadh (7) - Kek Gula Hangus Bersarang Semut



Kek Gula Hangus  merupakan kepakaran Kak Cik, kakak keduaku. Aku masih ingat kek ini dihidangkan ketika aku berkunjung ke rumahnya untuk makan tengahari selepas masjlis konvokesyen ijazah pertama di Universiti Sains Malaysia. Aku tidak pasti pula sama ada kek gula hangus yang Kak Cik sediakan itu bersarang semut atau tidak. Pernah aku membeli kek gula hangus di kedai kek berdekatan rumahku dan aku mendapati keluargaku amat menggemarinya.

Di Riyadh aku mencuba beberapa kali resepi ini namun hasilnya tidak secantik yang dibeli.  Sehinggalah pada satu hari aku melihat resepi ini dari fb Ida Shahida yang member jaminan akan kehebatan resepinya sehingga mendapat share seramai 63,958. Betul. Dengan sekali cuba aku mendapat hasilnya yang amat memuaskan. Alhamdulillah.

Bismillahirrahmanirrahim

Bahan2:

Untuk Gula hangus
1 cawan gula pasir
1 cawan air panas
3 sudu besar mentega

Cara Menyediakannya
    1.Goreng gula dalam sebuah periuk sehingga bertukar menjadi cair
       dan berwarna perang.
   2.Tutup api dan masukkan air , berhati-hati kerana ia akan mengeluarkan
      bunyi seperti meletup.
   3.Masukkan mentega dan kacau sehingga semuanya larut . Jika susah larut ,
      boleh buka api semula. Biarkan sejuk.

Untuk adunan kek
4 biji telur
¾ cawan susu pekat
1 cawan tepung gandum
2 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil esen vanilla

Cara Membuatnya:
   1.Pukul telur sehingga kembang dan pekat dengan mixer(2/3 minit)
   2.Masukkan susu pekat dan kacau lagi sehingga rata
   3.Masukkan tepung dan soda bikarbonat yang telah diayak
   4.Masukkan esen vanilla dan diakhiri dengan gula hangus
   5.Tutup dan biarkan adunan selama 3 hingga 4 jam supaya
      menjadi sarang yang cantik. Setelah 3 atau 4 jam akan kelihatan
      rongga udara di dalam adunan menandakan kek akan menjadi.
  6.Bakar di dalam oven pada suhu 160°C  selama 1 jam atau dikukus selama 1 jam.
Buat terus menjadi....syioknya
Hasil apabila dikukus ...ternyata lebih sedap
dan lembut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iftar Ramadan Di Klana Beach Resort Port Dickson

BismillahirRahmanirRahim Alhamdulillah berpeluang menikmati pelbagai hidangan sewaktu berbuka puasa di Klana Beach Resort Port Dickson berta...