Ahad, 10 Januari 2016

Dapurku D'Riyadh (118) - Mi Goreng Mamak



Aduhai asyik teringat mi goreng mamak semenjak dua menjak ni. Masalah utama ialah untuk mendapatkan mi kuning. Nak buat sendiri aku tidak ada mesinnya, untuk beli malulah pula hanya sekadar sekilo dua. Hasrat untuk menggoreng mi ala mamak tersimpan begitu sahaja hingga terlupa...

Satu hari aku dan beberapa keluarga dijemput makan Nasi Kerabu di rumah sahabat kami, Pn Hjh Wan Salisa yang terletak di Umm al Hamam, Riyadh. Turut dihidangkan ialah mi goreng.
Lina  : Pandai Kak Wan buat mi kuning.
Aku  : Wan ada mesin...boleh lah buat mi kuning.
Wan : Itu bukan mi kuning...spageti tu.
Lina & Aku : Haaa....sebiji macam mi kuning.
Wan : Haha....tertipu.
Aku : Macam mana buat Wan?
Wan :Kak Jee masukkan sedikit serbuk kunyit semasa 
         merebus spageti tu. Jadilah mi kuning.
         Saya pun kawan yang beritahu.

Untuk menggoreng mi mamak pula,  blog dan Youtube menjadi rujukan. Pelbagai resepi ada. Aku pula tidak suka resepi yang menyusahkan. Biar mudah tetapi sedap. Aku mencuba sendiri  kaedah menyediakan mi goreng mamak ini. Walau bagaimana pun aku mengambil petua dari Chef Hanieliza yang memasukkan sedikit serbuk rempah kari untuk lebih memberi aura mamak ke dalam mi yang digoreng. Betul...rasanya memang sedap. Kebetulan tauge yang aku semai tiga hari lepas baru aku tuai, apa lagi bermulalah projek mi goreng mamak . Keluargaku ternyata begitu hepii dapat makan mi goreng mamak dua hari berturut-turut.


Bismillahirrahmanirrahim

Resepi Mi Goreng Mamak
Bahan2
1/3 bungkus spageti (3 orang makan)
1 sudu kecil serbuk kunyit
200 g daging dihiris nipis
2 biji telur (lebih pun tak apa)
2 biji kentang direbus,dibuang kulit dan dihiris
3 sudu besar cili kisar
1 sudu kecil serbuk rempah kari ayam Jenama Adabi
1/2 biji bawang besar  dihiris
1/2 bawang besar*
4 ulas bawang putih*
bahan * dikisar halus
2-3 sudu besar sos tomato/cili
2-3 sudu besar kicap manis (ikut selera)
Minyak masak
Garam
1 mangkuk tauge
Sedikit daun bawang
Fish cake/cucur udang/tauhu ( tak letak)


Bahan2 yang diperlukan.

Cara Membuatnya:
1.Panaskan air di dalam sebuah periuk. Masukkan garam, 
   sedikit minyak dan serbuk kunyit. Masukkan pula 
   spageti dan masak sehingga lembut. 
2.Panaskan minyak masak di dalam kuali. Masukkan
   bawang yang dihiris. Goreng sehingga kuning dan
   masukkan bahan kisar. Kacau sehingga  berbau wangi.
3.Masukkan cili kisar, serbuk rempah dan kacau.
   Masukkan daging dan air supaya daging masak dan lembut.
4.Masukkan tauge, mee, kentang rebus, sos, kicap dan kacau
   sekejap.
5.Buatkan lubang di bahagian tengah dan masukkan telur,
   biar sehingga telur mula mengeras dan kacau sehingga
   telur rata.


6.Akhir sekali masukkan daun bawang dan tutup api.
   Mee goreng mamak elok dimakan panas2.



7.Boleh dihidangkan.


Perah air limau atau lemon ....lagi sedap rasanya.

Tanpa hiasan pun licin juga...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...