Ahad, 12 April 2020

Rasa Dapur KakJee (331) - Cucur Jagung Pedas


BismillahirRahmanirRahim


Berita terkini ialah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilanjutkan sehingga 28 April 2020. Bersama kita patuh kepada arahan yang diberi agar memudahkan petugas kesihatan mengawal penularan wabak COVID-19. Jangan lupa kita terus berdoa agar virus berkenaan diangkat dari bumi ini.

Dalam keterbatasan mencari bahan untuk memasak, tiba-tiba ada rezeki membeli jagung. Kebetulan dilaman media sosial memaparkan juadah berkaitan jagung. Banyak stok jagung agaknya. Aku pun mengambil kesempatan untuk membuat cucur jagung, resepi yang amat kami gemari. Namun disebabkan bilangan jagung yang terhad, hanya satu tongkol jagung sahaja digunakan. Jika lebih banayak jagung lagi sedap kan. 

Resepi Cucur Jagung Pedas
Bahan2:
2-3 cawan tepung gandum
1 tongkol jagung diambil bijinya
2 biji cili merah ditumbuk
1 biji bawang besar dihiris nipis
1 biji telur
Daun kucai/daun bawang/daun sup dihiris
Garam
Air secukupnya
Sedikit udang segar/ikan bilis (tak ada stok)
Minyak masak.

Cara membuatnya:
1.Campurkan semua bahan kecuali air ke dalam sebuah bekas yang sesuai.
2.Masukkan air sedikit demi sedikit sambil dikacau supaya sebati dan sehingga adunan boleh dibentuk dengan tangan. Tidak terlalu cair.
3.Panaskan minyak dan bentukkan adunan mengikut saiz yang sesuai. Masak sehingga selesai. 4.Agak pedas jadi tidak perlu sos cili lagi.

Selamat mencuba.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iftar Ramadan Di Klana Beach Resort Port Dickson

BismillahirRahmanirRahim Alhamdulillah berpeluang menikmati pelbagai hidangan sewaktu berbuka puasa di Klana Beach Resort Port Dickson berta...