Ahad, 26 April 2020

Rasa Dapur KakJee (338) - Pulut Sambal Kelapa




BismillahirRahmanirRahim


Ramadan adalah titik awal untuk menjadi seorang Muslim 
yang lebih baik dan berusaha untuk terus selamanya menjadi baik.




Pulut Sambal Kelapa atau juga boleh dipanggil serunding kelapa. Jadi bagaimana ianya berbeza dengan Pulut Serunding Ikan. Sebenarnya persoalan ini timbul apabila aku menyediakan kedua-duanya serentak sewaktu berbuka puasa. Maklumlah serunding kelapa dan serunding ikan memang sudah sedia ada di dalam peti sejuk. 

Jadi terlanjur aku mengukus pulut, aku sediakan sekali pulut pangang/udang yang akan aku sejuk bekukan. Sedang pulut sambal kelapa dan pulut serunding ikan buat juadah berbuka puasa pada hari ke-3.Haha...jangan konfius pulak ya.

Komen anakku :  Pulut Serunding Ikan lagi sedaplah!

Sambal kelapa ini ada banyak kegunaannya termasuk untuk membuat cucuq badak, pulut udang, pulut sambal, ikan belah belakang dan kerabu. Sebab itu aku sediakan banyak sekaligus.

Kali ini aku kongsikan pula bagaimana menyediakan sambal kelapa yang sedap. 

Resepi Sambal Kelapa
Bahan2:
1 biji kelapa parut
1/2 biji bawang besar*
1 ulas bawang putih*
1/4 cawan udang kering*
1 sudu kecil jintan manis*
2 batang serai*
1/2 inci kunyit hidup*
Gula dan garam secukupnya
bahan * dikisar halus
1 biji kelapa 
1 senduk cili kering kisar
Minyak masak
1 cawan air

Cara Membuatnya:
1. Tumiskan semua bahan kisar dan cili kisar. Masukkan air.
2. Masukkan kelapa dan goreng sampai kering - 1 1/2 jam - 2 jam


Kering macam ni ya.

Untuk menyediakan Pulut Sambal Kelapa
Bentukkan pulut seperti yang dikendaki iaitu bulat leper dan gaulkan dalam sambal kelapa atau serunding kelapa.

Selamat Mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iftar Ramadan Di Klana Beach Resort Port Dickson

BismillahirRahmanirRahim Alhamdulillah berpeluang menikmati pelbagai hidangan sewaktu berbuka puasa di Klana Beach Resort Port Dickson berta...