Khamis, 23 April 2020

Ramadhan Al Mubarak 1441H


BismillahirRahmanirRahim



Ramadhan adalah kurniaan besar Allah SWT dalam hidup kita. Syukur kehadrat Ilahi yang telah memberi peluang kepada kita untuk disapa oleh Ramadhan. Lebih-lebih lagi di waktu dunia sedang diuji dengan sejenis penyakit iaitu COVID-19. Ianya memaksa manusia terkurung di rumah sendiri. Pasti ada hikmah setiap yang terjadi. Mari kita hayati beberapa pesan Rasulullah SAW berkaitan Ramadhan melalui khutbah baginda.

" Wahai sekelian manusia. Sesungguhnya telah datang kepadamu bulan Allah yang penuh berkat. rahmat dan keampunan. Bulan semulia-mulia bulan di sisi Allah. Hari-harinya adalah sebaik-baik hari. malam-malamnya adalah sebaik-baik malam. Waktu-waktunya adalah sebaik-baik waktu"

"Wahai sekelian manusia, telah datang kepadamu Ramadhan. Bulan di mana kamu diundang menjadi tetamu Allah. Dan kamu dijadikan sebagai golongan Allah yang mulia. Nafas-nafas kalian adalah tasbih. Tidur kalian adalah ibadah. Amal kalian diterima. Doa kalian mustajab. Maka mintalah kepada Allah dengan niat yang tulus, dengan hati yang bersih, agar Allah memberi taufik kepada kalian untuk berpuasa dan membaca kitabNya (al-Quran). Maka orang yang sengsara, adalah siapa yang tidak diampun dosanya pada bulan yang agung ini..."

"Dan bertaubatlah kalian kepada Allah di atas dosa-dosa kalian. Angkatlah tangan kalian ketika berdoa pada waktu-waktu solat kalian. Sesungguhnya itu adalah sebaik-baik waktu di mana Allah melihat hamba-hambaNya dengan penuh rahmat. Menjawabnya jika mereka memanggil, menyambutnya jika mereka menyeru, memberinya jika mereka meminta dan mengabulkan jika mereka memohon kepadaNya.

"Wahai sekelian manusia, sesungguhnya jiwa kalian tergadai dengan amal perbuatan kalian. Maka lepaskan gadaian itu dengan istighfar. Sesungguhnya tubuh kalian diberati oleh dosa-dosa kalian, maka ringaankanlah dengan sujud-sujud kalian yang panjang..."
                           
                                                                                                            [ HR: Ibnu Khuzaimah]


Mengimbau kenangan masjid-masjid yang pernah disinggah.

Masjid Syeikh Zayed, Abu Dhabi

Masjid Al-Fateh, Bahrain

Masjid Gazi Husrev Begs, Sarajevo, Bosnia.

Masjid Kairouan, Tunisia

Cologne Central Mosque, Germany

Mosque of Rome, Italy.
Semoga memberi manfaat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ramadan Mubarak 1445H/2024M

BismillahirRahmanirRahim   Assalamualaikum. Saya dan keluarga ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut Ramadan dan ber...