Selasa, 21 Jun 2016

Dapurku D'Riyadh (187) - Kek Kukus Coklat Cheese



BismillahirRahmanirRahim

Tazkirah Ramadhan
Antara amalan yang boleh diperbanyakkan di bulan Ramadhan ialah Zikrullah. Kita dituntut dalam semua keadaan untuk sentiasa mengingati Allah. Terkandung dalam mengingati Allah atau Zikrullah ialah semua kepatuhan seperti solat, berpuasa , berzikir dan sebagainya. Berzikir merupakan salah satu bentuk mengingati Allah dan sangat tinggi nilainya di sisi Allah Subhaanahu wa Ta'ala dan banyak terdapat perintah dalam Al Quran kepada kita untuk berzikir. Kita dituntut untuk berzikir mengingati Allah Subhaanahu wa Ta'ala  dalam semua keadaan.Kita diperintah untuk berzikir mengingati Allah Subhaanahu wa Ta'ala dalam keadaan senang ataupun susah, dalam keadaan lapang masa atau kesuntukan masa, dalam keadaan aman ataupun dalam peperangan.Juga berzikir ketika melihat kebesaran Allah Subhaanahu wa Ta'ala.Marilah kita memperbanykkan zikrullah di bulan Ramdhan Mubarak ini supaya mudah-mudahan kita memperolehi rahmat dan pertolongan Allah. Moga Allah Subhaanahu wa Ta'ala mengeluarkan kita dari kegelapan disebabkan dosa, kegelapan dunia dan sebagainya dan dibawanya kepada NurNya, dari kegelapan ke dalam cahaya Allah.



Resepi ini aku ambil dari FB Nur Lokman, rakan yang amat dikenali di Riyadh. Pakar kek Lapis dari Sarawak. Sebenarnya aku kurang gemar Kek Lapis tradisi yang banyak dijual di pasaran. Namun kek lapis Pn Nur Lokman agak lain sedikit dengan rasa yang pelbagai dan warna yang menarik. Tidak ada rezeki untuk aku belajar membuat kek lapis dari beliau. Pun begitu banyak resepi yang dikongsi di dalam FBnya yang boleh dicuba. Aku belum berani membuat kek lapis yang diberikan kerana tidak memiliki loyang yang sesuai seperti yang dikehendaki.  Tetapi aku mahu juga mencuba kek yang lebih mudah sediki seperti kek kukus ini. Aku menggunakan bekas yang kecil jadi hanya mampu membuat tiga lapis berbanding dengan resepi asal iaitu lima lapis. Ianya memberi pengalaman kepada aku sebelum aku mencuba kek lapis lain yang pada pandanganku agak rumit untuk disediakan. Adunan ini agak banyak, jadi dapatlah aku hantar kepada beberapa orang jiran berhampiran untuk dimakan selepas solat Tarawih.

Resepi Kek Kukus Coklat Cheese
Bahan2 dan cara Membuatnya:
Bahan A
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula halus
1 cawan susu segar
1 cawan minyak masak atau mentega cair
1/2 cawan susu pekat
- Masak semua bahan A sehingga sebati dan sejukkan
3 biji telur gred A
1 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
-Pukul telur sehingga kembang
-Masukkan Bahan A dan pukul lagi sehingga sebati.
-Masukkan tepung dan baking powder, pukul perlahan
  sehingga sebati(guna whisk)

Lapisan Cheese
500g cream cheese
120 g gula halus
2 biji telur Gred A
50 ml air biasa
50 g tepung gandum
1 sudu besar susu pekat
-Pukul semua bahan kecuali telur sehingga sebati.
-Masukkan telur dan pukul sehingga sebati.



2 adunan sudah siap
-Panaskan periuk kukus.
-Kukus selapis demi selapis sehingga massak.
-Biar sejuk sebelum dipotong.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...