Sabtu, 19 November 2016

Travelog : Oh! Riyadh (134) - Bujairy Quater, Ad'Diriyah

Bujairy Quater, Ad'Diriyah

Ad'Diriyah merupakan daerah yang menjadi pilihan utama kami sepanjang berada di Riyadh. Tempat yang paling kerap kami kunjungi jika tidak ke tempat lain dihujung minggu. Banyak entri yang aku tulis berkaitan dengan Diriyah di dalam Travelog Oh! Riyadh. Lembah yang subur yang terletak di Wadi Hanifa ini dipenuhi dengan ladang-ladang kurma yang subur, istana keluarga As Saud, runtuhan bangunan zaman silam, taman-taman yang luas untuk berkelah , kawasan tadahan air  dan rumah-rumah yang unik. 

Ad Diriyah adalah tapak asal  pemerintahan Arab Saudi sekarang di mana negara pertama  Saudi terbentuk pada tahun 1745 (1158H). Di sinilah terbentuknya kerajaan yang diasaskan oleh  Mohammad bin Saud dengan kerjasama Imam Mohammad bin Abdulwahab. Terbahagi kepada beberapa lokasi utama seperti Turaif Quater di mana terletaknya rumah Al Saud yang terletak di atas bukit dan dikelilingi oleh tembok tinggi. Ghusaiba Quater yang menjadi ibu negera pertama bagi Saudi sehingga tahun 1683 Masihi. Bujairy Quater di mana terletaknya masjid, sekolah dan rumah Sheikh Mohammad bin Abdulwahab.


Bangunan yang sentiasa menarik perhatianku setiap kali melalui
kawasan  Bujairy Quater

Akhirnya kami berpeluang untuk singgah dan bergambar sepuasnya

Pintu dan tingkap yang unik terdapat pada bangunan lama ini

Binaan bangunan suku kaum  Najd

Pintunya begitu cantik


Bujairy Quater masih lagi di dalam proses pemulihan dan dijangka siap sepenuhnya pada tahun 2017. Pun begitu sebahagian besar kawasan di sekitarnya seperti taman sudah siap dan boleh dikunjungi. Ianya menjadi tumpuan orang ramai terutama di hujung minggu tidak kira siang ataupun malam. Bujairy akan menjadi sebuah gerbang masuk ke daerah bersejarah Ad-Diriyah apabila siap sepenuhnya nanti.

Turaif Quater di mana terletaknya kediaman Al Saud sedang dibaik  pulih


Mendapat pengiktirafan dari UNESCO World Heritage Site



Turaif begitu luas


Di seberang jalan berhadapan dengan bangunan di atas terletak Bujairy Plaza yang menawarkan pelbagai kemudahan. Pelbagai jenama restoran dan cafe memenuhi ruang hadapan plaza ini, yang turut menawarkan kemudahan ATM, kawasan parkir di dalam dan di luar bangunan yang mampu memuatkan kira-kira 250 kereta. Tandas awam yang moden dan bersih turut dibina dan anggota kawalan keselamatan yang sedia membantu. Sebuah bangunan berkaitan Sheikh Mohammad bin Abdulwahab Foundation turut dibina  di samping sebuah masjid  baru dengan nama imam yang terkenal di dunia Arab itu. Tidak ketinggalan taman yang luas dan cantik, sesuai untuk aktiviti berkelah bersama keluarga atau sahabat handai.


Masjid Sheikh Mohammad bin Abdulwahab


Taman yang dilengkapi dengan aliran air.

Hijau , begitu mendamaikan.


Cantiknya

Pokok kurma dan pokok-pokok lain menambah seri suasana
Pintu lagi...

Sekitar Bujairy Plaza akan menjadi begitu sibuk menjelang lewat petang. Ada masanya kami terpaksa pulang begitu sahaja kerana gagal untuk mendapatkan ruang parkir kereta di sekitarnya. Kami mengambil peluang untuk melihat sekitarnya pada waktu malam di hujung minggu pada satu malam di bulan Ramadhan. Rupanya pada waktu malam juga begitu meriah dan suasana sekitarnya lebih indah dengan sinaran lampu memenuhi setiap ruang kawasan yang luas itu.

Menghampiri Bujairy Plaza

Bahagian hadapan Bujairy Plaza

Salah satu kawasan untuk masuk ke dalamnya


Pemandangan  Turaif di seberang jalan

Bnayak ruang untuk berkelah


Kawasan istana bersebelahan Turaif


Turaif di waktu malam

Begitu cantik apabila disimbah cahaya lampu

Pokok-pokok kurma menjadi tanaman hiasan

Buah kurma yang masih hijau

Boleh duduk di mana-mana sahaja

Kompleks Sheikh Mohammad bin Abdulwahab Foundation serta masjidnya

Terdapat laluan di atas bumbung bangunan yang membolehkan pengunjung melalui kawasan tersebut dalam jarak yang lebih dekat. Di atas bumbung tersebut juga terdapat ruang untuk relaks sambil menikmati pemandangan indah seperti  Turaif  di hadapannya.

Pemandangan dari atas bangunan yang dibina laluan pejalan kaki.



Menjadi pilihan untuk berkelah siang  atau malam

Indah bercahaya

Terdapaat  kedai makanan Arab popular  seperti bab el Yemen dan Najd Village


Juga kedai pencuci mulut, ais krim, kebab dan sebagainya

Tempat yang mesti dikunjungi jika berada di Riyadh dan banyak kenangan yang kami lihat di sini. Yang paling penting terdapat beberapa kedai menjual pelbagai barangan cenderahati yang dicari oleh pelancong seperti fridge magnet, key chain dan sebagainya.

Macam-macam ada.
zias/cheras/2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...