Ahad, 20 November 2016

Rasa Dapurku (205) - Sira Ubi Keledek

Sira Ubi Keledek

BismillahirRahmanirRahim

Sira Ubi Keledek atau Sira Ubi Stelo (loghat Kelantan)

Resepi kali ini amat ringkas tetapi amat sedap. Di zaman kanak-kanak aku biasa makan Sira Ubi Kayu yang begitu sedap apa lagi jika ubi kayunya empuk dan gebu. Tetapi aku tidak pernah jumpa Sira Ubi Keledek, sehingga baru-baru ini ketika berada di Kelantan. Hidangan pencuci mulut ini dihidangkan ketika jamuan kenduri kahwin anak saudara suamiku yang berkahwin dengan orang Kelantan. Mulanya aku agak ragu-ragu untuk menjamah hidangan tersebut. Namun aku tidak mampu berhenti memakannya setelah merasainya. Aku berpeluang bertanya resepinya pada tukang masak sebelum meninggalkan majlis. Dengan bantuan beberapa blog, aku mencubanya. Mudah sangat untuk menyediakannya

Sira Ubi Keledek yang dimakan di Kelantan.


Resepi Sira Ubi Keledek
Bahan2:
Ubi Keledek berwarna oren
Gula Melaka secukupnya
Daun Pandan.

Cara Membuatnya:
1.Buang kulit ubi keledek sehingga bersih. Potong menyerong dan
   biar tebal sedikit.
2.Gula Melaka dimasak bersama daun pandan sehingga hancur dan
   ditapis.
3.Masak bersama keledek yang dipotong dengan air gula sehingga
   keledek lembut dan masak sepenuhnya.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iftar Ramadan Di Klana Beach Resort Port Dickson

BismillahirRahmanirRahim Alhamdulillah berpeluang menikmati pelbagai hidangan sewaktu berbuka puasa di Klana Beach Resort Port Dickson berta...