Isnin, 3 Ogos 2020

Rasa Dapur KakJee (351) - Dendeng Daging


BismillahirRahmanirRahim




Salam Aidiladha buat semua tetamu blog KakJee. Sempena hari raya tahun ini KakJee sempat mencuba resepi Dendeng Daging. Dengan harapan untuk  mengurangkan hidangan berlemak. Antara juadah lain yang sempat KakJee masak ialah Kuah Kacang, Rendang Ayam Kampung, Sup Tulang, Nasi Impit, Ketupat Daun Palas dan Kek Marble Sexy. Lauk pauk sudah KakJee siapkan dua hari sebelum hari raya kemudian disejuk bekukan.

Tahun ini kami tinggal di homestay di kampung untuk menyambut hari raya. Semua makanan tersebut KakJee panaskan semula apabila hendak dimakan. Jadi tidak perlulah sibuk mencari makanan di luar walaupun ada restoran yang dibuka. 

Resepi Dendeng Daging ini sesuai dimakan dengan nasi dan ketupat. Sedap rasanya. Resepi diambil dari FB Rasa dengan sedikit ubahsuai.

Resepi Dendeng Daging
Bahan2:
1 kg daging
3 ulas bawang putih*
1 biji bawang besar*
1 inci halia*
1/2 inci lengkuas*
3 batang serai * - lebih lagi sedap
bahan * dikisar
3 senduk besar cili kisar (ikut pedas masing-masing)
1/2 mangkuk kicap  untuk diperap dengan daging
2 senduk kicap lemak manis
Minyak secukupnya

Cara Membuatnya:
1.Hiris daging lebih kurang 1 inci, rebus sekejap dan ditumbuk setiap hirisan daging.
2.Perap daging tersebut bersama 1/2 mangkuk kicap.


3.Panaskan minyak masak dan masukkan bahan kisar. Tumiskan hingga naik bau. Masukkan cili kisar dan masak hingga garing.
4.Masukkan daging yang diperap tadi. Masak dengan api sederhana dan sentiasa kacau.Masukkan kicap sehingga sesuai rasanya.
5.Masak sehingga daging menjadi kering.

Selamat Mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iftar Ramadan Di Klana Beach Resort Port Dickson

BismillahirRahmanirRahim Alhamdulillah berpeluang menikmati pelbagai hidangan sewaktu berbuka puasa di Klana Beach Resort Port Dickson berta...