Sabtu, 8 Ogos 2020

Visit My Malaysia - Kuala Terengganu

Kuala Terengganu

BismillahirRahmanirRahim

Alhamdulillah sempat bercuti ke Kuala Terengganu selepas PKPP diumumkan kerajaan. Rancangan yang tertangguh akibat PKP segera kami lunaskan. Kami bertiga bercuti pada 1 Julai hingga 3 Julai 2020. Bertolak pada pukul 9.30 pagi dengan merentasi Lebuhraya Pantai Timur2 yang begitu terasa kurangnya kenderaan. Sepanjang perjalanan, hanya ladang elapa sawit dan hutan yang kelihatan.

Mercu tanda terbaharu di Kuala Terengganu
Bertolak pada pukul 9.30 pagi dengan merentasi Lebuhraya Pantai Timur2 yang begitu terasa kurangnya kenderaan. Sepanjang perjalanan, hanya ladang elapa sawit dan hutan yang kelihatan. Tiba di destinasi pada pukul 2 petang.

Gannu kita

Tinggal di Mar Guest House milik sahabat, Puan Maryam Abdul Rahman di Gong Badak. Rumah banglo setingkat yang begitu selesa terletak tidak jauh dari Lapangan Terbang Kuala Terengganu.

Luas kawasannya

Rehat di ruang tamu.

Sebelah petang sempat melawat sekitar mercu tanda terbaharu Kuala Terengganu iaitu Jambatan Angkat atau Draw Bridge. Bukan kami sahaja rupanya, ramai yang mengambil kesempatan untuk bergambar di kawasan sekitarnya. Masing-masing mencari sudut terbaik untuk bergambar buat kenangan.

Atas jambatan

Malamnya kami melawat sahabat lama (senior) yang ingin aku temui setelah 33 tahun berpisah. Masing-masing membawa haluan berkeluarga dan berkerjaya. Bila jumpa kami sudahpun bersara pilihan. Rindu terlerai walaupun sekejap cuma.

Terima kasih Th. Haji Sabri yang belanja makan malam di Seafood Garden

Buah tangan buat sahabat Puan Masita Abdullah.

Keesokannya kami ke Tasik Kenyir yang jauhnya kira-kira 55 kilometer dari Kuala Terengganu. Tidak sangka tersesat di perkampungan orang asli berkali-kali kerana tersilap meletakkan Tasik Kenyir di GPS. Sepatutnya setkan Pengkalan Gawi yang merupakan satu daripada dua pintu masuk utama ke Tasik Kenyir. Alhamdulillah jumpa juga setelah hampir berputus asa. Kami pernah ke sini pada tahun 1990an, sudah terlalu lama.

Tasik buatan manusia terbesar di Asia Tenggara yang dibina pada tahun 1985.
Lokasi tadahan air yang juga menjadi destinasi pelancongan terkenal. Kawasan parkir kereta

Ada perkhidmatan  bot biasa dan bot laju.
Kaya dengan keindahan alam semulajadi. Ada tasik, jeram,
air terjun,sungai yang kaya dengan pelbagai spesis ikan air tawar.
Kawasannya begitu luas yang terdiri daripada pulau-pulau, banjaran bukit, gunung, gua, hutan yang penuh dengan fauna dan flora eksotik. Sempat kami terokai walaupun suasana sekitar masih begitu ramai pengunjung kerana kebanyakan tempat tumpuan belum beroperasi.

Rumah Bot yang dilengkapi pelbagai kemudahan seperti katil, dapur,bilik air
dan sebagainya yang memberi keselesaan seperti barada di rumah.

Banyak Rumah Bot yang boleh disewa dengan kadar RM1000++ semalam.
Memang sesuai untuk kaki pancing.
Puas melihat kawasan sekitarnya yang memukau, kami meneruskan perjalanan ke Pantai Penarik yang terletak di Daerah Besut. Jika dari Kuala Terengganu ke Pantai Penarik berjarak kira-kira 90 km.
Rehat sekejap di Pantai Tanjung Rhu.

Sempat ambil gambar buku buat promosi.
Singgah makan Ikan Celup Tepung yang terkenal di Pantai Penarik.
Kedai NL Celup Tepung Bira Pata menjadi pilihan
Tempat makannya yang berhampiran pantai menjadikan suasana begitu nyaman.
Jalan-jalan jap di Pantai Penarik.
Kami meneruskan perjalanan ke Kampung Mangkuk, melalui jalan yang lebih kecil sehingga ke kawasan berhampiran Hotel Terrapuri Heritage Village. Suasana begitu indah dengan pepohon nyior yang menjulang tingg melambai-lambai ditiup angin dari laut. Ada sungai lagi. Nyaman sungguh.

Pantai Kampung Mangkuk.

Letih dengan angin pantai kami kembali ke Guest House untuk berehat dan menunaikan solat. Sebelah petang keluar melihat kawasan sekitar Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man untuk melihat dengan lebih dekat Masjid Kristal.

Terapung dalam air.
Masjid Kristal...dah tutup untuk lawatan.

Malamnya ziarah ke rumah sahabat lama ketika tinggal di Melaka iaitu Keluarga Cikgu Yusuf dan Ustazah Ramzah.

Sampaikan buah tangan.

Pagi esoknya hujan renyai-renyai seolah sedih kami akan meninggalkan Kuala Terengganu yang belum puas diterokai. Banyak perubahan yang berlaku berbanding sepuluh tahun dahulu yang agak sepi dan sunyi. Mestilah singgah ke Pasar Kedai Payang untuk beli apa yang patut.

Cari keropok lekor untuk jiran-jiran.

Untuk ke kawasan parkir berhampiran sungai kita akan lalu China Town.
Tu dia...beli apa tu.
Baju batik memang banyak.

Kepok2

Gerai di luar bangunan Pasar Kedai Payang.
Selepas keluar dari Guest House kami meneruskan perjalanan untuk kembali ke Kuala Lumpur. Singgah sebentar di Pantai Buruk.

Buaian menjadi trade mark di kawaasan pantai Terengganu.

Lalu je untuk lihat Istana Syarqiyyah.

Singgah makan tengahari di Pamtai Jambu Bongkok. Siap masak pagi tadi.

Kampung nelayan Pantai Jambu Bongkok

Indahnya pemandangan pokok kelapa di tepi pantai.

Singgah lagi di Rantau Abang, tidak jauh dari Awang Beach Resort. Pantai ini cantik tetapi angin terlalu kuat. Kami pernah tidur di Awang Beach Resort.

Macam baru je

Kampung nelayan sebelah Awang Beach Resort.

Puas tengok pantai.

Meneruskan perjalanan ke Kuala Lumpur dan tiba pada pukul 6.00 petang. Alhamdulillah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iftar Ramadan Di Klana Beach Resort Port Dickson

BismillahirRahmanirRahim Alhamdulillah berpeluang menikmati pelbagai hidangan sewaktu berbuka puasa di Klana Beach Resort Port Dickson berta...