Sabtu, 22 Ogos 2020

Rasa Dapur KakJee (356) - Kuih Onde-Onde Bunga Telang


BismillahirRahmanirRahim




Pokok Bunga Telang yang ditanam mudah mengeluarkan bunga dalam kuantiti yang agak banyak. Jadi KakJee akan petik dan rebus untuk mendapatkan airnya yang berwarna biru. Pelbagai masakan menggunakan pewarna asli ini boleh dibuat. Antara resipi yang sudah KakJee cuba ialah Nasi Ulam, Kuih Lompang, Kuih Seri Muka Durian, Agar-agar Santan dan hari ini Onde-Onde Bunga Telang. Jom tengok resipinya yang sama seperti membuat onde-onde berwarna hijau, cuma ganti pewarna asli sahaja.

Pokok Bunga Telang yang tingi dengan antioksida.


Resipi Onde-Onde Bunga Telang.
Bahan2:
2 cawan tepung pulut
1 sudu besar tepung gandum
30 kuntum bunga telang
Gula Melaka dipotong kecil
Air secukupnya
Kelapa parut (putih sahaja)
Sedikit garam

Cara Membuatnya:
1.Rebus bunga telang bersama kira-kira 2 cawan air sehingga bunga telang hanpir hancur (untuk dapatkan warna biru terang).Tapis dan sejukkan.
2.Gaul tepung pulut dan tepung gandum dalam bekas yang sesuai. Campurkan air sambil digaul tepung tersebut. Tambah air sehingga boleh membentuk doh. Uli doh tersebut sehingga agak lembut.Rehatkan sebentar.

                                                  


3.Ambil sedikit doh, leperkan dan masukkan gula Melaka kemudian dibentuk bulat.Ulang sehingga habis.
4.Rebus air di dalam periuk sehingga mendidih (letak daun pandan). Masukkan doh bulat yang siap dibentuk tadi. Masak sehingga doh tersebut timbul di permukaan air. Angkat dan toskan.
5.Golek golekkan kuih tadi dengan kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam.



Gaul dengan kelapa parut.



Selamat Mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iftar Ramadan Di Klana Beach Resort Port Dickson

BismillahirRahmanirRahim Alhamdulillah berpeluang menikmati pelbagai hidangan sewaktu berbuka puasa di Klana Beach Resort Port Dickson berta...