Ahad, 22 April 2018

Visit My Malaysia (3) - Muara Padang Temu Homestay, Melaka.


Kolam renang di Muara Padang Temu Homestay.

Alhamdulillah. Pada 14 April 2018, kami meraikan majlis perkahwinan anak saudara sebelah suami aku di Melaka. 

Bersama pengantin baru - Fatin Farhanah dan Aliff.
Esoknya kami beramai-ramai meraikan 3 pasang pengantin di Umbai, Melaka. Waah...majlisnya begitu meriah , maklumlah 3 sepupu lelaki diraikan serentak. Lebih berseri majlis tersebut dengan kehadiran warga Singapura. Salah seorang daripada pengantin perempuan berasal dari Singapura. Terima kasih wakil tuan rumah kerana memberi layanan yang istimewa termasuk pantun-pantun yang disampaikan secara spontan buat menemani kami ketika makan.


3 pasangan pengantin di atas pelamin


Kami tidak bermalam di kampung seperti biasa sebaliknya mahu merasa tinggal di homestay milik sahabat baik kami. Terletak di Padang Temu, tidak jauh dari Bandar Hilir. 


Muara Padang Temu Homestay

Laluan masuk ke homestay.

Antara kemudahan yang ada. Boleh BBQ.

Ada 2 rumah dengan 3 bilik dan sebuah rumah dengan 2 bilik
RM250 sebuah rumah.


Bilik berada dekat dengan kolam renang

Boleh mandi manda dengan bebas

Tak mampu berenang...berendam jadi la

Aku sempat ke kawasan pantai yang terletak kira-kira 1- 2 minit berjalan kaki dari homestay. Pn Junaidah yang kami panggil Pn Jun membawa aku ke sana. Ada pantai kecil dengan kawasan paya bakau. Kawasan tersebut sesuai untuk aktiviti jogging, berbasikal atau memancing. Paling menarik kita boleh menikmati pemandangan matahari terbenam.

Pantai kecil

Pemandangan matahari terbenam boleh dilihat di sini.

Lokasi memancing yang popular.

Sempat kami melihat muara sungai yang terletak tidak jauh dari kawaasan homestay ini ketika di dalam perjalanan mencari nasi lemak untuk minum pagi. Muara sungai yang dipenuhi bot-bot nelayan begitu cantik dipandang. Gerai menjual ikan segar terletak tidak jauh dari muara sungai. Pulau Besar dapat dilihat dengan jelas di sini. 

Medan Ikan Bakar juga sudah siap pembinaannya. Menunggu masa untuk dirasmikan. Malangnya aku tidak berkesempatan mengambil gambar pemandangan di sini. InshaAllah jika ada peluang di lain waktu.

Bersama Pn Jun yang dahulunya suri rumah sepenuh masa
Kini menjadi usahawan homestay pula.


Kami mendapat layanan yang begitu istimewa ketika tinggal di sini. Sebaik tiba, air kelapa muda menjadi penghilang dahaga di panas yang terik. Nasi lemak dan capati menjadi hidangan di waktu pagi. Malu rasanya dilayan begitu rupa.

Mengenai kemudahan yang ada di sini memang amat baik. Boleh aje melihat dengan lebih dekat di FB Muara Padang Temu Homestay.

Cuma diharapkan penyewa homestay bersama-sama menjaga kebersihan dan memelihara kemudahan yang disediakan.Sikap tidak bertanggung jawab seperti merosakkan kemudahan yang disediakan atau meninggalkan rumah di dalam keadaan kotor harus dielakkan. Biarlah kita sama-sama mendapat pahala kerana bersyukur dapat menikmati kemudahan yang disediakan.

Semoga Allah merahmati Pn Jun sekeluarga. InshaAllah kami akan berkunjung lagi ke Muara Padang Temu Homestay.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...