Al Baghdadi Di Riyadh
18 April 2015,
aku dan Saffura mengisi hari Sabtu kami bersama lebih kurang lapan puluh warga
Riyadh menghadiri Bengkel Hafazan. Iklan mengenainya tersiar di FB Ibu-ibu
Riyadh beberapa bulan yang lepas. Program ini dibawa khas dari Malaysia melalui
Al Baghdadi Group Sdn Bhd di bawah anak syarikat yang bernama Nadi Al Baghdadi.
Satu Malaysia mengenali Al Baghdadi yang saban minggu mempromosikan ibadah korban
dan diluar negara terutamanya
Kemboja melalui Radio Ikim. Al Baghdadi juga begitu sinomin dengan kaedah
membaca al Quran secara ketuk-ketuk.
Aku begitu teruja melihat kegigihan warga Malaysia yang tinggal di Riyadh menjalankan pelbagai program agar sentiasa istiqamah dalam agama. Kumpulan Ibu-ibu Riyadh dan Persatuan Pelajar Malaysia Riyadh kerap kali menganjurkan program yang berbentuk mingguan dan bulanan.Ianya tidak terhad kepada program untuk orang dewasa bahkan juga untuk kanak-kanak seperti Kelas Kafa. Semoga Allah memberi ganjaran kebaikan atas usaha yang mereka lakukan. Walaupun dalam kesibukan bekerja dan belajar mereka mampu mencari ruang waktu untuk menjalankan kerja-kerja dakwah.
Aku begitu teruja melihat kegigihan warga Malaysia yang tinggal di Riyadh menjalankan pelbagai program agar sentiasa istiqamah dalam agama. Kumpulan Ibu-ibu Riyadh dan Persatuan Pelajar Malaysia Riyadh kerap kali menganjurkan program yang berbentuk mingguan dan bulanan.Ianya tidak terhad kepada program untuk orang dewasa bahkan juga untuk kanak-kanak seperti Kelas Kafa. Semoga Allah memberi ganjaran kebaikan atas usaha yang mereka lakukan. Walaupun dalam kesibukan bekerja dan belajar mereka mampu mencari ruang waktu untuk menjalankan kerja-kerja dakwah.
Luas,sesuai untuk pelbagai program |
Aku menyediakan
roti jala untuk dimakan bersama kari ayam dan kuih makmur. Keadaan Istirehah Al
Barokah begitu selesa walaupun sudah berusia. Angin bertiup tidak berhenti-henti
menjadikan suasana begitu selesa sekali apalagi berpeluang duduk dia atas
rumput karpet yang menghijau. Pepohon kurma yang menghiasi sekitar kawasan
seluas ¼ ekar itu begitu mendamaikan. Bahagian pucuk pokok kurma dipenuhi dengan
gugusan putik buah kurma yang berwarna hijau. Terdapat dua khemah yang besar
seperti biasa dilengkapi dengan kerusi bersandar sekelilingnya.
Istirehah Al Barokah juga dilengkapi dengan kemudahan tandas dan kolam renang. Aku dan Saffura yang pertama kali berpeluang memasuki Istirehah begitu gembira sekali. Istirehah adalah kemudahan yang disediakan untuk membolehkan sesiapa sahaja melakukan aktiviti dengan bilangan peserta yang lebih ramai. Ianya juga sesuai untuk mengadakan aktiviti hari keluarga yang melibatkan banyak keluarga. Ada juga Istirehah yang membina bangunan setingkat bagi menggantikan khemah. Namun khemah lebih bercirikan suasana Negara Arab. Istirehah amat popular di sini dan ianya boleh digunakan untuk pelbagai acara dan sangat terjaga privasinya.
Ada kolam renang |
Istirehah Al Barokah juga dilengkapi dengan kemudahan tandas dan kolam renang. Aku dan Saffura yang pertama kali berpeluang memasuki Istirehah begitu gembira sekali. Istirehah adalah kemudahan yang disediakan untuk membolehkan sesiapa sahaja melakukan aktiviti dengan bilangan peserta yang lebih ramai. Ianya juga sesuai untuk mengadakan aktiviti hari keluarga yang melibatkan banyak keluarga. Ada juga Istirehah yang membina bangunan setingkat bagi menggantikan khemah. Namun khemah lebih bercirikan suasana Negara Arab. Istirehah amat popular di sini dan ianya boleh digunakan untuk pelbagai acara dan sangat terjaga privasinya.
Istirehah
memerlukan sewaan yang agak tinggi dan kebiasaannya urusan menyewanya
dikendalikan oleh para pelajar yang fasih berbahasa Arab. Kami menikmati
sarapan pagi dengan hidangan yang pelbagai. Terdapat nasi
lemak, pasta, mee goreng, bihun goreng, satay, murtabak, mini pizza, dunkin
donats, muffin, kek pisang dan banyak lagi. Makanan tersebut dimakan beberapa
kali oleh para peserta. Ketika menjamu selera kami mengambil kesempatan
membayar yuran. Peserta yang mendaftar dalam kumpulan seperti aku yang
berdaftar dengan Siti Zaleha dikenakan bayaran 120 rial. Bagi peserta yang
mendaftar pada hari tersebut dikenakan 150 rial.
Sesi bengkel
bermula pada pukul 9.30 pagi dan dikendalikan oleh Ustazah ‘Ainul Mardiah Ismail
yang merupakan duta bagi program ini. Ustazah dikenali ramai kerana seringkali
keluar di TV3 dan TV9. Untuk kaum lelaki pula dikendalikan oleh suaminya Ustaz
Asyik yang juga personality
TV tersebut. Lebih mengujakan aku apabila aku
beberapa kali ditegur kerana mempunyai wajah seiras ustazah Ainul.
Ustazah ‘Ainul
memulakan program dengan memperkenalkan dirinya dan program yang dibawanya. Jelas
kelihatan kesungguhannya untuk menyampaikan ilmu walaupun sudah melakukannya di
tempat lain seperti Yanbu, Madinah dan
Jeddah. Selepas Riyadh mereka akan meneruskan program yang sama di Jubail.
Ustazah menekankan kebaikan membaca Al Quran sehingga menyebabkan Pusat Tahfiz
seluruh Negara tidak mencukupi bagi menampung permintaan yang tinggi di
kalangan ibu bapa.
Abdullah Bin
Mas’ud r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda,
“Sesiapa yang
membaca satu huruf daripada kitab Allah swt maka untuknya diberi satu
hasanah(kebaikan) sebagai ganjaran bagi huruf itu dan satu hasanah adalah sama
dengan sepuluh pahala. Aku tidak berkata (alif,lam,mim) sebagai satu huruf
tetapi (alif) adalah satu huruf,(lam) adalah satu huruf dan (mim) adalah satu
huruf.” [Riwayat Tirmizi]
Ustazah Ainul
juga memberi contoh kiraan mudah untuk
menambah akaun pahala. Melalui Surah Al-Fatihah yang mempunyai 141 huruf
Jika membaca
satu kali surah Al Fatihah = 141 x 10 = 1410
Membaca Al
Fatihah dalam solat 5x setiap hari = 1410 x 17 = 23,970
JIka kita
mengajar orang lain membaca Al Quran pula, akaun pahala akan berganda dengan
lebih hebat
Contoh kita
mengajar 10 orang membaca Al Fatihah
Jadi 23,970 x 10
orang = 239,700
Orang yang
diajar membacanya dalam solat selama 7 hari
239,700 x 7 hari
= 1,677,900
Kelebihan orang
yang belajar dan mengajar Al Quran memang tidak terkira ganjarannya.
Mekah dan
Madinah adalah tempat yang penuh keberkatan kerana di sinilah Al Quran
diturunkan. Jadi sudah semestinya kita memperbanyakkan berdoa di kedua tempat
ini dan hindarkan diri dari melakukan dosa dan perbuatan sia-sia. Al Quran
diturunkan melalui Malaikat Jibril yang mengajar Rasulullah ﷺ secara terus.
Rasululullah ﷺ akan menyampaikan kepada para sahabat dan mereka terus
menghafal ayat-ayat tersebut. Ada di antara mereka yang membuat catatan di atas
pelepah kurma.
Al Quran juga
semestinya diingati, dihayati dan difahami supaya lebih bermakna dan menjadi
amalan dalam kehidupan seharian.
Konsep
Neurofisiologi menggabungkan proses melihat dan mendengar semasa proses hafazan.
Ianya menggabungkan kedua-dua fungsi otak kiri dan otak kanan manusia supaya
proses menghafaz menjadi lebih mudah dan kekal lama. Konsep ini amat sesuai
dilaksanakan dalam bentuk kumpulan kerana memerlukan ulangan beberapa kali dengan
bantuan seorang ketua. Kelebihan kaedah ini kita mampu mengetahui ciri-ciri
asas sesuatu surah seperti berada di juzuk berapa, maksud surah tersebut,
bilangan ayat , Surah Makiyyah atau Madaniyah juga surah yang keberapa. Kita
juga mampu menyatakan ayat di dalam sesuatu surah tanpa perlu membacanya dari
awal.
Kami dipisahkan
dalam kumpulan seramai sepuluh orang. Menariknya golongan dewasa boleh
bergabung dengan kanak-kanak. Setiap peserta dibekalkan dengan pamphlet yang
mengandungi ayat Surah Al Buruuj dan
beberapa fakta berkaitan dengannya. Ustazah Ainul memimpin semua peserta yang
berada dalam kumpulan masing-masing sebanyak lima kumpulan. Setiap poin dibaca
3 kali dan kami hanya disuruh mendengar dan melihat sahaja. Kemudian kami
disuruh ulang sebanyak 3 kali secara beramai-ramai. Untuk mengukuhkan lagi
ingatan Ustazah Ainul memanggil nama setiap kumpulan beserta nombor poin untuk
dibaca. Seterusnya peserta akan menghafal poin tersebut dalam kumpulan dibantu
oleh ketua kumpulan. Dalam kumpulan juga peserta dibolehkan menguji ingatan
dalam bentuk pasangan. Kemudian setiap wakil dipanggil ke depan untuk diuji
ingatan bagi poin tersebut.
1.
Surah Al Buruuj dalam juzuk 30
2.
Surah Al Buruuj bermaksud Gugusan Bintang
3.
Surah Al Buruuj ada 22 ayat
4.
Surah Al Buruuj surah Makiyyah
5.
Surah Al Buruuj Surah ke85
Proses yang sama
diulang sehingga habis keseluruhan lima poin berkaitan surah Al Buruuj.
Kanak-kanak begitu teruja untuk member respons dan keadaan begitu ceria
sehingga tidak sempat untuk merasa mengantuk. Sesekali Ustazah Ainul terpaksa
menggunakan bahasa Inggeris kerana ramai di antara kanak-kanak ini tidak fasih
berbahasa Melayu. Begitu sukar mereka menuturkan perkataan gugusan. Aku turut
tampil secara sukarela untuk diuji oleh Ustazah Ainul . malang sekali aku turut
ditanya dengan soalan diluar skema seperti no telefon dan no kereta. Tidak
terduga dengan soalan tersebut aku turut kantoi. Peserta terakhir akan terpaksa
menjawab lebih banyak kerana sudah terdapat lima poin. Uztazah akan bertanya
poin-poin tidak mengikut turutan seperti
4,3,2,1,5. Atau soalan juga boleh ditanya dalam bentuk member fakta dan
peserta member nombor poin. Jadi proses menghafal berlaku puluhan hingga
melebehi seratus kali, pastinya ia membolehkan peserta menghafal jika beliau
betul-betul focus.
Menurut Ustazah
Ainul ada anak muridnya yang sudah berusia 70 tahun tapi masih boleh menghafal
menggunakan teknik ini. Ada kes seorang ibu berusia 50 tahun menghafal secara
konsisten selama 10 tahun untuk menjadi hafizah dengan hanya menghafal satu
ayat satu hari. Jadi kita perlu berazam dan berniat untuk menjadi hafizah suatu
hari nanti.
Kami meneruskan
dengan menghafal ayat Al-Buruuj selepas berehat sebentar. Proses yang sama
dilakukan untuk menghafal ayat-ayat Al Buruuj sehingga ayat ke enam. Aku merasa
bangga apabila Saffura tampil mewakili kumpulan kami (Kumpulan 4) untuk
menjawab soalan dari Ustazah Ainul. Saffura Berjaya menjawab dengan cemerlang
turutan ayat( 5 ayat)t yang diberi tanpa kesalahan. Ustazah Ainul turut memuji
aku sebagai ibu Saffura. Sebenarnya Saffura sudahpun menghafal keseluruhan
Juzuk 30. Kumpulan 4 terdiri dari dua orang ibu iaitu aku dan Pn Rahimah.
Selainnya adalah anak-anak seusia Saffura. Wakil terakhir dari kumpulan kami
juga menunjukkan kecemerlangan dengan membaca ayat tanpa kesalahan iaitu Maryam
anak kepada Prof Dr Norsharina. Lebih membanggakan apabila Saffura mengakui tidak
terasa berdebar ketika berada di depan khalayak ramai. Kebanyakan peserta mampu
menghafal keenam-enam ayat permulaan surah Al Buruuj sebagai bekalan untuk
dibawa pulang.
Kami makan
tengahari dalam kumpulan masing-masing. Kami dihidangkan dengan nasi Mandy ayam
dari Romainsyah. Disebabkan kumpulan kami terdiri dari ramai kanak-kanak , kami
hanya mengambil sebungkus nasi dan semuanya habis licin. Nasi begitu terasa
sedap mungkin makan secara beramai-ramai atau aku yang lapar. Berbeza seperti
nasi yang kami biasa makan di Romainsyah Exit 5, kerana nasi ini ada warna
kemerahan dan ayamnya dipotong dua dan dimasukkan dalam nasi. Salatanya juga
pedas dan memenuhi citarasa Malaysia. Kami solat Ashar berjamaah sebelum pulang ke rumah
masing-masing pada pukul 3.30
petang. Kami bergambar dan bersalaman sebelum berpisah. Pertemuan kali ini
turut disertai oleh lebih kurang 15 orang jururawat yang berkerja kebanyakaannya
di King Faisal Hospital
Makan nasi Arab pula...sedap. |
Sempat berbual
dengan salah seorangnya yang menegur wajahku seiras Ustazah Ainul. Aida baru
sampai 4 bulan yang lepas dan menerima gaji 10,000 rial namun dia hanya akan
bekerja selama dua tahun sahaja. Maklum tidak tahan berpisah dengan suami dan
dua orang anak-anaknya.
Terdapat beberapa kaedah untuk menghafal Al
Quran yang pernah aku ikuti dan dengar. Di sekolahku Ustazah akan membaca
beberapa kali di depan kelas untuk kami dengar. Kemudian kami pula dikehendari
membaca secara beramai-ramai beberapa. Kemudian kami akan membaca dengan suara
yang kuat secara sendiri untuk didengar oleh Ustazah dan diperbaiki kesilapan
jika ada dari segi Makhraj huruf. Proses membaca akan diulang-ulang sehingga 4
atau 5 ayat mengikut kesesuaian. Kami diberi masa sehingga kelas berikutnya
untuk menghafal yang kebiasaanya
berselang 2 atau 3 hari. Kami dinasihati untuk mendengar bacaan Syeikh yang
tertentu yang mudah untuk diikuti seperti
Dan dilarang
mengikut Syeikh yang agak laju bacaannya seperti Sudais dan sebagainya. Kelas
berikutnya akan didahului dengan proses membaca ayat yang telah dipelajari
sebelumnya dan ustazah akan memberi markah kepada kami. Ujian akan dijalankan
untuk menguji beberapa surah yang telah dihafal secara individu di dalam bilik
tertentu. Peperiksaan akhir pula akan diadili oleh dua Ustazah lain yang bukan
mengajar hafazan. Memang berkesan kerana kita terpaksa melakukannya. Untuk
mengukuhkan ingatan aku membaca ayat-ayat tersebut dalam solat.
Kaedah yang diberikan
oleh Ustazah Mesir bernama Israq agak berbeza sedikit kerana bilangan muridnya
tidak ramai. Saffura disuruh mendengar bacaan dari Syeikh sebanyak 5 kali
sambil melihat ayat-ayat tersebut. Saffura akan mengulanginya sebanyak 5 kali
atau sampai dapat mengingatnya. Kemudian saffura akan menulis ayat-ayat
tersebut di dalam sebuah buku. Yang ditulis hanya melibatkan kalimah permulaan dan kalimah terkahir dalam ayat tersebut. Mereka
diwajibkan membuat ulangkaji setiap hari. Saffura akan membaca ayat-ayat tersebut sambil memegang cermin muka dan melihat ke cermin muka tersebut. Teknik
ini untuk memastikan sebutan betul dan Israq akan membetulkannya jika terdapat
kesalahan.
Ada juga yang
memberi petua untuk membaca sebanyak 20 kali setiap ayat dan melihat ayat-ayat
tersebut supaya mata boleh merakamkan ayat-ayat tersebut dan menjadikannya
tahan lama.
Menghafal Al
Quran menjadi mudah jika kita berniat Ikhlas mahu menghafal Al Quran, jadi kita
mesti berdoa setiap hari, “Ya Allah saya mahu hafal 30 juzuk Al Quran”. Mesti
lakukan dengan paksaan dan pasti boleh
kerana Allah kata belajr al Quran itu mudah (Surah Al Qamar). Dr Mohd Shapie Md
Amin mencadangkan kita membaca setiap ayat 200 kali yang mana setiap kali baca hanya memerlukan 3
saat. Jika dihitung hanya melibatkan masa 1 minit untuk satu ayat. Lakukan
setiap hari satu ayat.
In Sha Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan