Ahad, 16 Januari 2022

Visit My Malaysia - Gua Kelam, Perlis.

BismillahirRahmanirRahim



Terletak berhampiran pekan kecil Kaki Bukit. Dahulunya Gua Kelam adalah kawasan perlombongan bijih timah dengan hasilnya yang bermutu tinggi. Mula dibuka pada tahun 1935. Menurut sejarah, En Nayan atau Tauke Nayan yang berasal dari Kg Kechor Mukim Salang dan isterinya Puan Aminah yang berasal dari Wang Kelian memulakan perusahaan mengambil bijih timah di Sungai Pelarit berdekatan Gua Kelam. 

Tauke Nayan akhirnya telah menjual kawasan perlombongan bijih timah tersebut kepada seorang tauke China, Kong Fatt yang menubuhkan Syarikat Perlombongan Kong Fatt. (Sumber info yang diberi)

Kawasan sekitarnya agak luas dengan kawasan  yang sesuai untuk mandi manda dan rekreasi. Kami mengambil kesempatan untuk masuk ke dalam gua , bayaran sebanyak RM1.00 dikenakan.


Pintu masuk ke gua

Laluannya memang cantik.

Kami melalui laluan sepanjang 1.5km, ada laluan anak sungai di bawahnya. Jelas kedengaran bunyi air mengalir deras. Seram la jugak. Sesuai dengan namanya Gua Kelam yang bermaksud gelap, memang suasananya agak gelap. Hanya ada lampu di bahagian tertentu sahaja. Lampu pun berwarna merah atau hijau, samar-samar sahaja. Bunyi kelawar juga kedengaran dan kadang-kadang terpandang.

Aku dan Saffura agak ketakutan dengan suasana yang gelap apatah lagi jika ada haiwan lain yang menakutkan. Sedang suamiku sudah melangkah jauh ke hadapan. Akhirnya aku mengajak suamiku keluar, suspen sungguh. Tapi memang cantik batu kapur yang terdapat di dalamnya.



Tergantung.

Sesekali ada cahaya dari luar masuk ke dalam gua.

Tu dia kelawaq.

Cahaya merah yang menambah lagi rasa seram.

Jom la keluar.

Aliran air sungai dari gua.

Tempat-tempat menarik di Perlis.

"Nak pi mana lepas ni," Tanya suamiku.

"Timah Tasoh." Jawabku.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...