Selasa, 31 Mac 2020

Rasa Dapur KakJee (328) - Sambal Cili Hijau & Belimbing Buluh



BismillahirRahmanirRahim


Kita disarankan untuk memperbanyakkan makan buah atau sayur yang kaya dengan vitamin c bagi mempertingkatkan pertahanan badan bagi melawan penyakit. Terutama  sewaktu musim Covid-19 ini. Cili hijau paling tinggi kandungan vitamin c jika dibandingkan dengan cili merah atau cili paprika (yang bulat).Tidak pasti pula untuk cili padi.

Baru aku perasan kenapa Nasi Arab banyak menggunakan cili hijau mentah untuk dimakan bersama nasi. Begitu juga dengan orang Turki yang meletakkan cili hijau bersama dengan kebab. Orang Tunisia pula menyediakan salata dengan menggunakan cili hijau. Sambal hijau Indonesia pula memang teramat sedap. Orang India juga guna cili hijau untuk menyediakan nasi beriani.

Aku pun meminta suami membeli cili hijau dengan jumlah yang lebih banyak setelah mendapat tahu kelebihan cili hijau berbanding cili merah.

Kebetulan jiran sebelah rumah, Puan Salina memberi belimbing buluh yang juga terkenal dengan vitamin c yang tinggi. Aku pun mencuba resepi baru iaitu sambal cili hijau sama belimbing buluh untuk dimakan dengan ulam. Ianya tidak perlu dimasak, sedap juga la.

Pokok belimbing buluh di rumah jiran yang sentiasa berbuah

Kali ini buahnya tidak lebat seperti biasa.

Resepi Sambal Cili Hijau & Belimbing Buluh.
Bahan2:
5 biji cili hijau
5 biji buah belimbing buluh
5-10  biji cili padi
Garam secukupnya

Cara Membuatnya:
Tumbuk semua bahan diatas , tidak perlu terlalu halus. Gaul supaya sekata.
Siap untuk dimakan bersama nasi.


Teruslah berdoa.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...