Isnin, 30 Mac 2020

Rasa Dapur KakJee (327) - Kuih Siput


BismillahirRahmanirRahim



Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Fasa 1 akan berakhir esok dan disambung lagi 2 minggu bermula pada 1 April 2020. Sama-samalah kita mematuhi peraturan tersebut agar wabak yang dibawa COVID-19 segera berlalu. Jangan lupa untuk terus kekal berdoa dan melaksanakan amalan-amalan baik seperti membaca al-Quran, berzikir, bersedekah serta berbuat kebaikan.

Kali ini aku ingin berkongsi resepi Kuih Siput yang sudah sekian lama ingin aku cuba. Beberapa resepi telah aku kumpulkan namun tidak jadi untuk dicuba. Kerana aku tahu agak cerewet untuk membuatnya dan hasilnya belum pasti lagi. Pernah aku beli sebekas kuih siput dengan harga yang mencecah RM10 namun tidak boleh dimakan kerana agak keras. Tak puas hati betul.

Kebetulan stok makanan ringan sudah habis, tiada kerepek atau keropok untuk dikunyah.Lalu aku pun nekad untuk mencuba, lagi pula semua bahan yang diperlukan ada di rumah. Resepi Che Nom ini diambil dari FB. Banyak juga langkah penyediaannya namun aku puas hati dengan rasanya. 

Resepi Kuih Siput
Bahan2:
500 gram tepung gandum
150 gram majerin
2 sudu besar udang kering
2 ulas bawang putih, hiris nipis
1 sudu besar rempah kari
1 sudu besar serbuk cili
1 1/2 sudu besar serbuk jintn manis 
1 1/2 sudu besar serbuk jintan putih
1 biji telur
5 tangkai daun kari
1 sudu kecil garam
150 ml air

Cara Membuatnya:
1.Goreng bawang putih menggunakan sedikit minyak. Kemudian goreng pula udang kering. Tumbuk halus keduanya.
2.Cairkan majerin dan sejukkan.
3.Gaulkan tepung bersama serbuk rempah kari, serbuk cili, serbuk jintan manis, serbuk jintan putih dan bahan tumbuk tadi.
4.Tuang mentega cair sedikit demi sedikit ke dalam tepung. Gaul dengan tangan sehingga menjadi seperti serbuk roti. Biarkan majerin menyerap ke dalam tepung supaya kuih siput rangup.

Macam serbuk roti

5.Pukul sedikit telur dan tuang ke dalam adunan tepung, diselang selikan dengan air. Gaul sehingga doh menjadi lembut. Tambah air jika doh agak keras.

Biar jadi seketul macam ni.

6.Rehatkan doh seketika.
7.Gentelkan sedikit doh dan tekan ke atas acuan kuih siput.Buat sehingga habis.
8.Goreng di dalam minyak yang banyak. Masukkan daun kari sebelum angkat kuih siput.

Letak tepung supaya tak melekat sesama sendiri .
Mencabar weeh nak habis.

 Selamat Mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...