Selasa, 18 Oktober 2016

Travelog : Oh! Riyadh (129) - Tiba Juga di Yanbu

Tiba Juga Di Yanbu




Kami meneruskan perjalanan ke Yanbu yang masih berbaki lebih kurang 76 kilometer dari Badar. Jauh pula terasa perjalanan yang sedang kami lalui. Kawasan gurun yang kering kami rentasi tanpa menghiraukan panahan sang mentari yang terik dan panas.


Pemandangan sekitar lebuh raya

Akhirnya kami ternampak dari jauh, binaan yang menandakan aktiviti berkaitan dengan minyak petroleum. Seperti bandar berkembar Yanbu iaitu Jubail, kedua-duanya  dikenali sebagai pusat penghasilan minyak mentah dan industri berkaitan dengan hasil minyak. Jadi banyak kawasan industri berkaitan petroleum semakin hampir dengan daerahYanbu.














Yanbu merupakan bandar kedua terbesar selepas Jeddah yang terletak  di pinggir Laut Merah. Jarak Yanbu dari Jeddah adalah sekitar 300 kilometer. Yanbu adalah pelabuhan utama bagi daerah Madinah. Terbahagi kepada tiga kawasan utama iaitu Yanbu Al Balad (kawasan bandar), Yanbu Al-Nakhal ( kawasan luar bandar) dan Yanbu Al-Sina'iya (kawasan industri)

Mercu tanda menyambut kehadiran pelancong ke Yanbu

Taman dengan pokok memenuhi laluan setibanya di Yanbu


Kami mencari tempat makan yang sesuai untuk mengisi perut yang sudah terasa lapar. Sebelumnya sempat aku berangan-angan untuk mencuba makanan laut di Yanbu, maklumlah Yanbu terletak berhampiran laut. Tidak banyak kedai makan yang menarik perhatian kami, akhirnya KUDU juga menjadi pilihan. Selepas makan kami mencari kawasan pantai . Terletak agak jauh dari kawasan bandar dengan pantainya begitu panjang.


Laut Merah pun kelihatan

Bot di tengah bulatan
Terdapat resort percutian di sepanjang pantai di samping villa-villa untuk disewa. Binaan bangunan baru juga begitu pesat dijalankan sepanjang pantai.


Antara resort yang sempat kami singgah 

Pantai dan gurun terletak berhampiran


Luas dan lapang


Aktiviti pembinaan banyak dilakukan


Marina pun ada

Villa untuk disewa

Perahu kecil  ...sendirian

Kapal besar pun turut kelihatan... sedang belayar


Puas juga melihat laut yang luas terbentang sehingga terasa mengantuk akibat cuaca yang panas. Kami mengambil keputusan untuk berehat dan tidur sebentar sebelum kembali ke Kota Madinah. Kami singgah di sebuah taman yang agak luas tetapi tidak ramai yang kelihatan berada di situ. Ianya adalah situasi biasa kerana selepas Solat Zohor, kebanyakan penduduk  berehat di rumah. Selepas waktu  Solat Asar dan pada waktu malam barulah kawasan sebegini dipenuhi orang ramai.

Pohon kurma melambai-lambai ditiup angin laut

Padang permainan kanak-kanak sunyi sepi




Selepas menghilangkan mengantuk kami meneruskan perjalanan mencari tempat-tempat yang menarik untuk disinggah. Sebenarnya kami masih tercari-cari apa yang menarik di Yanbu.

Puas melepas rindu pada laut


Kami melewati satu lagi kawasan berhampiran pantai. Kelihatan kawasan parkir kereta yang luas dan anak-anak muda bersama kereta masing-masing. Terdapat banyak bot-bot persendirian yang berselerak di situ. Aku dan Saffura mendekati pantai tersebut. Terdapat papan tanda yang melarang aktiviti berenang di situ. Ramai anak-anak muda lelaki sedang melepak di sekitarnya. Setelah menyedari tiada kaum wanita di situ, kami berdua pun cepat-cepat beredar.


Cantik juga

Sempat ambil gambar pokok kurma yang dijadikan hiasan

Terasa agak puas melihat pantai dan laut membiru, kami pun mula bergerak meninggalkan Yanbu selepas waktu Solat Asar. Kami melalui pelabuhan yang hanya mampu dilihat dari jauh.

Sebahagian dari Pelabuhan Yanbu

Tangki Air YAnbu

Akhir sekali kami singgah di sebuah taman yang amat luas, sebahagian darinya masih di dalam pembinaan. Dilengkapi dengan surau, tandas awam dan kiosk menjual makanan. Terdapat beberapa orang pekerja sedang melakukan kerja-kerja pembersihan di sekitarnya. Kami meletakkan kereta di kawasan berhampiran dengan tebing tinggi untuk melihat pemandangan dari situ. Selepas bergambar kami pun kembali ke kereta dan meneruskan perjalanan pulang.

Lapang aje

Cantik juga pemandangan di sini.
Pokok kelapa kelihatan di sepanjang jalan berhampiran taman tersebut.

Satu lagi haisan di Yanbu

Selamat tinggal Yanbu

Persimpangan ke Badar

Gunung pasir di Badar

Pekan-pekan kecil sepanjang perjalanan

Gunung tinggi memasak bumi

Perkampungan kecil di pinggir bukit

Menjamu mata melihat kawasan pergunungan sepanjang perjalanan

Pelbagai rupa bentuk gunung ganang

Simpang ke Kota Madinah.




zias/cheras/2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...