Ahad, 21 April 2019

Visit My Malaysia (10) - Kota Tinggi




Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Hari ketiga, kami bertolak ke Johor Bahru dengan hasrat untuk singgah di Kota Tinggi. Jarak Mersing ke Kota Tinggi adalah kira-kira 77 kilometer, tak jauh ekkk. Pemandangan kiri kanan dipenuhi dengan ladang kelapa sawit, pasti kawasan felda.

Binaan ini untuk apa ekkk

Waktu tengahari jadi kami singgah di Pekan Tanjung Sedeli, mungkin ada sesuatu yang menarik untuk santapan tengahari.


Pekan  Tanjung Sedeli, tidak banyak kedai makan di sini.
Jeti nelayan Pekan Tanjung Sedeli


Ke seberang sungai, mencari lagi.

Melepasi jambatan, kami mengikut sahaja jalan yang ada, masuk ke kawasan kampung. Tidak banyak rumah di sini, lebih banyak pokok kelapa sawit. Dari kawasan tinggi kami nampak lautan dari jauh dan iklan resort dan homestay. Pasti popular tempat ini. Lalu tiba di satu kawasan percutian yang cantik, menarik dan begitu selesa.

Chalet yang cantik
Sea Horizon Resort (pernah dikenali sebagai Tanjung Sutera Resort) menawarkan pemandangan yang sangat indah. Sesuai untuk beristirehat. Malang sekali restoran yang ada tidak menawarkan makan tengahari. Ianya bersekali dengan pakej penginapan. Kenyang melihat panorama memukau.














Terus ke Kota Tinggi, aku sudah memasang niat sebaik sahaja suami aku mengajak kami bercuti ke Mersing. Aku mahu ziarah seorang rakan yang sudah puluhan tahun tidak berjumpa. Pertemuan hanya sekejap namun bermakna kerana beliau sedang bertugas di klinik swasta. Alhamdulillah.


Cantik sungai

Bersama sahabat lama, Dr Norhayati

Aku juga tidak mahu melepaskan peluang untuk singgah di kawasan air terjun yang terkenal di Kota Tinggi. Dari Bandar Kota Tinggi kami melalui jalan yang sunyi, dipenuhi ladang pokok getah. Mujur aku masih ingat kawasan tersebut ketika kami singgah dahulu. Ianya menyakinkan aku bahawa laluan yang sedang kami lalui adalah betul.



Itu dia. Kena bayar pula untuk masuk  ke dalamnya...dulu free aje

Suasana agak gelap, hujan akan turun bila-bila masa sahaja. Aku mahu masuk juga melihat dengan bayaran RM10.00 seorang. Terdapat chalet untuk disewa tapi nampak macam tidak terjaga. Jauh juga kawasan mandi-manda dengan tempat parkir kereta.





Sebaik sampai di air terjun, hujan turun. Lintang pukang aku dan Saffura lari kerana takut basah. Yang sedang mandi nampak seronok sahaja. Bayaran dikenakan kerana ada kemudahan untuk mandi-manda yang agak selesa.





Hujan yang turun...

Kami meneruskan perjalanan ke Johor Bahru

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...