Isnin, 26 Oktober 2015

Dapurku D'Riyadh (63) - Kuih Lapis



Siti Zaleha memberi link http://myresipi.com/top/detail/2845 berkaitan resepi Kuih Lapis kepada aku.
"Kak resepi kuih lapis ni mabeles." tulis Siti Zaleha.
Kebetula stok serbuk santan masih ada selepas aku membuat resepi Laksa Johor. Melihat kepada resepinya yang memang mudah, aku mahu mencubanya. Puas aku mencari pewarna bewarna pink di Tamimi Market lalu aku gunakan sahaja pewarna yang sedia ada. Aku ubahsuai sedikit resepinya namun hasilnya  memang sedap, lembut dan boleh dibuka setiap lapisnya satu persatu.

Bismillahirrahmanirrahim

Resepi Kuih Lapis
Bahan2:
1 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula
1 sudu teh garam
1 cawan serbuk santan
1 sudu teh minyak masak
4 cawan air
Pewarna.

Cara Membuatnya:
1. Masukkan tepung beras, tepung gandum,gula,
    santan,garam dan air ke dalam blender. Blend
    sehingga semuanya larut dan adunan sekata.
    (Jika blender kecil masukkan separuh dahulu
    air, masukkan  adunan ke dalam bekas besar
    dan masukkan lagi separuh air dan kacau)
    Panaskan air di dalam kukusan.
2. Bahagi adunan kepada dua bahagian.Masukkan
    pewarna kuning dalam satu bahagian dan pewarna
    hijau dalam satu bahagian yang lain. Kacau
    supaya sekata.
3. Sapu loyang dengan minyak.Masukkan 1 cawan
    adunan bewarna kuning dan kukus selama 5 minit.
4. Masukkan pula 1 cawan adunan hijau dan kukus
    selama 4-5 minit. Ulang sehingga selesai. (6 lapisan)
5. Lapisan terakhir bewarna hijau dikukus selama 20
    minit. Selepas masak, keluarkan dari kukus dan
    biar sejuk. Potong setelah sejuk. Gunakan benang
    untuk mendapat potongan yang cantik.


Buat minum petang.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...