Isnin, 30 November 2015

Dapurku D'Riyadh (86)- Okonomiyaki


Akhirnya aku berjaya juga mencapai hasrat untuk menyediakan sejenis masakan Jepun yang popular iaitu Okonomiyaki atau lempeng kobis. Kebetulan aku sudah pun membeli sayur kobis sebagai persediaan, andai aku mahu menyediakannya. Bagus juga program  World Culture Day Al Alameen School 2015 yang mendedahkan warga sekolah dan ahli keluarga kepada budaya sesebuah negara. Walau pun aku pernah ke Jepun namun keinginan untuk menikmati makanan di sana agak terbatas dengan persoalan status makanan tersebut.

Terputus idea apakah hidangan sayur yang akan aku hidangkan sebagai menu hidangan tengahari bersama ayam masak karahi. Kebetulan hujan yang turun selama dua hari berturut-turut memberi idea untuk aku mencuba sesuatu yang sesuai untuk suasana yang agak sejuk. 

Cubaan kali pertama aku berjaya, rupa bentuk okonomiyaki yang saling tak tumpah seperti telur dadar menarik perhatian suamiku. Selama 6 bulan suamiku tinggal di Jepun, tidak ada satu pun makanan Jepun yang disebutnya. Tapi  tidak untuk Okonomiyaki, dia mula meminatinya tapi dengan syarat tiada sos okonomiyaki atasnya.

Kali kedua, aku membuat Okonomiyaki dengan sebahagian besarnya merujuk kepada resepi yang diberikan NurFarhana, rakan sekelas Saffura. Aku ubah suai sedikit resepinya dan aku membuat dua biji keping Okonomiyaki. Satu darinya aku tambah dengan crabstick dan curahan sos cili sos,sos  BBQ  dan mayonis. Satu lagi hanya mengandungi bahan asas iaitu kobis, kentang dan telur sahaja.
Hidangan Okonomiyaki ini sangat sesuai juga untuk dimakan di waktu petang, lebih-lebih lagi ketika hujan sebab aromanya sangatlah enak.

Bismillahirrahmanirrahim 

Resepi Okonomiyaki
Bahan2:
1/5 biji sayur kobis - dihiris 
1 biji kentang disagat(boleh ganti dengan keledek)
Sedikit hirisan bawang besar(pilihan)
Udang/daging/ayam (dihiris nipis-pilihan)
2-3  batang crabstick
1 sudu teh baking powder
2-3 sudu besar tepung gandum
2 biji telur(dipukul)
Air secukupnya
Garam

Cara Membuatnya:
1. Campurkan kobis dan kentang ke dalam sebuah bekas.

2. Masukkan telur, tepung, garam  dan baking powder.Masukkan air 
    sedikit demi sedikit,  jangan terlalu cair  macam lempeng atau jemput-jemput.
    Akhir sekali masukkan crabstick/udang.


3.Panaskan minyak di dalam kuali. Masukkan adunan tadi sehingga 
   kelihatan gelembung udara/ agak-agak sudah  masak di bahagian bawahnya. 






4.Terbalikkan dan biarkan sehingga masak/kekuningan (macam warna telur dadar)




5.Angkat dan hidangkan.



Resepi sos (pilihan)
6 sudu besar sos tomato
2 sudu besar kicap
2 sudu sos Worcestershire
Campurkan semuanya.


Dihias dengan sos cili, sos BBQ dan mayonis.
Boleh tabur Seaweed jika suka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...