Isnin, 30 November 2015

Dapurku D'Riyadh (87) - Kuih Tepung Gomak


Namanya entah dari mana asalnya. Bunyi tak best tapi kuih ini adalah kegemaranku. Di mana jumpa aku mesti beli. Tapi dengan syarat inti kelapa di dalamnya. Tahun lepas aku pernah membuatnya walau pun susah aku paksa diri juga. Aku goreng sendiri kacang hijau yang dibuang kulitnya kemudian mesin. Harum bau kacang hijau yang dimesin tidak dapat digambarkan. Namun hasilnya tidak begitu cantik kerana tepung kacang hijau yang dihasilkan agak kasar.
Tepung kacang hijau yang berbaki selepas aku menyediakan kuih koleh kacang memberi idea untuk aku membuat kuih Tepung Gomak sekali lagi. Kebetulan inti kelapa masih ada, jadi aku pun terus membuatnya buat hidangan berbuka puasa. Mudah sangat menyediakannya seperti membuat Kuih Buah Melaka
Puasa di waktu musim winter memang tidak terasa kerana waktu Maghrib sekitar pukul 5.00 petang.

Tepung kacang hijau dibawa dari Malaysia (1/2 kg je)

Bismillahirrahmanirrahim

Resepi Kuih Tepung Gomak
Bahan2:
Tepung beras pulut
Sedikit garam
Air secukupnya
Inti kelapa
Tepung Kacang hijau

Cara Membuatnya.
1.Campurkan tepung dan garam. Masukkan air sedikit
   demi sedikit sehingga terbentuk doh. Jangan terlalu keras.
2.Anggarkan saiz yang dikehendaki, leperkan dan masukkan
   inti kelapa dan bulatkan.

3.Masak air sehingga mendidih di dalam sebuah periuk kecil. Masukkan kuih
   ke dalam air mendidih dan biarkan sehingga masak (terapung). Tapiskan
   untuk menyingkirkan air.
 



4.Tekan kuih supaya menjadi leper dan gaulkan dengan tepung kacang hijau
   sehingga terkena ke seluruh permukaan kuih.Ulang sehingga selesai.





Sedapnye




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...