Isnin, 22 Februari 2016

Travelog : Lambaian Qatar (6) - Katara Cultural Village, Doha

Katara Cultural Village, Doha.

Merupakan kampung budaya yang terletak di antara Doha West Bay dan The Pearl. Dibuka secara rasmi pada tahun 2010. Terdapat banyak bangunan di dalam perkampungan terancang yang luas ini. Deretan bangunan yang dibina menyerupai sebuah bandar kecil yang bersambungan antara satu sama lain. Hiasan dalamannya juga begitu menarik dengan binaan parit kecil mengelillingi bangunan setingkat begitu rapi dijaga. Terletak juga pejabat Kementerian Kebudayaan dan Warisan Qatar yang bertanggungjawab menguruskan hal ehwal budaya dan warisan Qatar. Terdapat juga Pejabat Persatuan Jurutera Qatar, Fine Arts Qatar Society, Visual Art Centre, Qatar Photographic Society, Pusat kebudayaan kanak-kanak, Persatuan Teater dan Akademi Muzik Qatar.

Jadi tidak hairan terdapat banyak aktiviti kesenian seperti lukisan, perfileman, aktiviti mengambil gambar dan sebagainya. Galeri-galeri seni menguasai sebahagian besar ruang pejabat di sini. Terdapat juga pentas teater, auditorium dan masjid.


Senibina warisan Qatar

Masjid yang unik
Banyak lorong di celah bangunan

Pelbagai pejabat dengan bermacam aktiviti

Tidak pasti laluan mana untuk dituju, akhirnya kami mengikut laluan untuk ke pantai.
Terdapat pelbagai binaan seni kreatif seperti ini yang menggunakan
perkakas dapur seperti pinggan, cawan, piring, teko dan sebagainya



Terdapat kerusi untuk berehat sambil melihat pemandangan laut yang luas dan indah. Restoran dan kafe juga terdapat di kawasan ini.



Rehat kejap.


Seronoknya dapat melihat pantai nan membiru di depan mata. Kami mendekati kawasan pantai namun dihalang oleh petugas yang duduk tidak jauh dari kawasan tersebut. Kami tidak berpeluang menyentuh air laut, hanya mampu melihat dari jauh.

Sang petugas setia menjalankan peranannya


Pantai Katara memang cantik dan terjaga

Hanya di sini hadnya


Kehadiran perahu menambah keindahan suasana hampir senja.

Jadi tumpuan

Souq dibina berhampiran pantai dengan menjual pelbagai barangan. Namun harga yang ditawarkan agak mahal. Aku sempat bertanya harga lampu tradisi dari Turki. Kedai makanan juga agak banyak bagi menjual makanan ringan dan minuman. Namun kebanyakan penjual yang bertugas terdiri dari warga Filipina dan Indonesia. Pelbagai makanan ringan Arab disediakan. Suasana begitu meriah sekali dan ramai yang mahu duduk bersantai di kerusi yang disediakan bagi menikmati udara laut yang nyaman.
Deretan Souq terdapat di tepi pantai
Gerai menjual makanan juga banyak, lebih ringkas dan murah.
Lebih ramai pelancong dari Arab Saudi berbanding warga tempatan.
Berpusu-pusu membeli makanan dan minuman ringan untuk
dinikmati bagi melawan cuaca yang semakin sejuk.
Deretan kedai

Tidak jauh dari pantai kelihatan amphitheatre yang begitu gah.
Duduk di pentas.


Dari atas pentas amphitheatre 
Sekitar kawasan atas amphitheatre

Luas , entah bila diguna


Sempat merakam mentari terbenam dari atas pentas

Berpeluang solat di Masjid Emas yang berada di sebelah amphetheatre. Selepas solat Maghrib, kami terus meninjau kawasan Katara Village yang luas di waktu malam pula.

Golden Mosque juga di Katara Village



Pameran teledrama yang penuh kontroversi dari Turki. Kisah Sultan
Sulaiman yang diputarbelitkan

Replika pelakon dan suasana di dalam Harem Istana Topkapi
turut dipamerkan.

Penting nih.

Berdekatan dengan Katara Village, sedang berlangsung pameran kenderaan mewah oleh Harrods. Pelbagai kereta mewah model terkini dipamerkan seperti Audi, Roll Royce, BMW, Ferrari dan sebagainya. Juga barangan mewah seperti jam tangan turut mempunyai galeri tersendiri.

Bergambar dengan kereta yang diminati.



Terasa begitu letih berjalan terlalu lama, tambahan pula kami terpaksa meletak kereta pada jarak yang agak jauh. Walaupun ada perkhidmatan buggy car, namun ianya sentiasa penuh dengan orang ramai. Satu situasi yang begitu menarik ialah perkhidmatan buggy car ini terdapat di kebanyakan kawasan pelancongan utama seperti di Katara Village dan Souq Waqif.












Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...