Rabu, 30 Disember 2015

Dapurku D'Riyadh (112) - Sambal Hijau



Resepi yang mudah disediakan untuk hidangan tengahari tetapi sangat merbahaya. Kerana hidangan yang ringkas sebegini akan menyebabkan nasi seperiuk akan pasti akan licin hingga ke kerak. KihKihKih seperti yang aku jangka ianya menjadi kenyataan. Sebab itu aku malas untuk membuat sambal hijau.
Sambal hijau paling best pernah aku makan ialah ketika bercuti ke Jakarta/Bandung pada tahun 2009. Adoiih setiap kali kami dihidangkan Nasi Padang, sambal hijau pasti ada sama. Nasinya pula begitu putih bersih dan wangi, keluaran tempatan. Makan pula dalam kumpulan yang ramai...memang berselera betul. Sambal Hijau di Restoran Sari Ratu di jalan TAR pun tidak bisa menandinginya. Walau bagaimana pun  ais kacang di situ memang sedap.

Bismillahirrahmanirrahim

Resepi Sambal Hijau
Bahan2
8-10 biji cili hijau (boleh tambah cili padi)
1/ biji bawang besar
Sedikit ikan bilis yang digoreng garing (aku tak letak)
1-2  biji tomato hijau (aku tak letak)
Lemon
Sedikit minyak
Garam

Cara Membuatnya:
1.Kukus atau rebus cili hijau dalam 10 minit.
2.Tumbuk cili hijau, bawang dan tomato (aku blend je tanpa air)
3.Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Masukkan semua bahan
   kisar.Masukkan lemon dan garam. Kacau sehingga sebati.
4.Akhir sekali masukkan ikan bilis, kacau sekejap dan tutup api.


Ini dia sambal hijau.

Enak dimakan dengan ikan goreng, masak lemak kubis
dan ulam sayur kangkung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...