Rabu, 1 Julai 2015

Travelog : Oh!Riyadh (36)- Singgah di Muscat

Singgah di Muscat

Ogos 2014

Cuti selama sebulan terasa amat pendek dan banyak perkara yang perlu diselesaikan. Maklum setelah hampir setahun rumah ditinggalkan. Sanak saudara dan rakan-rakan ada yang tidak sempat untuk bertemu. Di penghujung bulan Ogos kami kembali ke Riyadh dengan menaiki pesawat Oman Airlines. Kami mengambil kesempatan untuk bermalam selama satu malam di Muscat dan bersiar-siar di kotanya. Sepanjang perjalanan dari lapangan terbang ke hotel, kami disajikan dengan pemandangan yang mengagumkan. Sepanjang jalan dihiasi dengan landskap yang indah berupa padang rumput hijau dan pokok-pokok bunga yang kelihatan dijaga rapi. Latar belakang bandar dengan hamparan gunung ganang pejal beserta laut yang luas seolah-olah berada di Cape Town. Memang cantik dan memukau pandangan.

Jalan-jalan dihias pokok-pokok

Taman menghijau di mana-mana

Gunung menghiasi muka bumi Muscat

Bangunan yang unik binaannya

Kami menginap di Hotel Muttrah yang terletak di Old Town. Hotel budget ini terkenal di kalangan para pelancong jika dilihat melalui komen yang diberi. Setiba di ruang lobi kami dijamu dengan jus oren sementara menunggu urusan di kaunter selesai. Pertama kali dilayan sebegini rupa di hotel yang tiada bintang-bintang. Jelas kelihatan kebanyakan pekerjanya dari India, ianya lebih terserlah apabila pekerja-pekerja wanitanya memakai sari. Terasa seperti berada di India la pula. Biliknya memang luas dan sangat selesa. Petang, kami berjalan kaki menuju ke  Mutrah Souq dengan berjalan kaki lebih kurang 15 - 20 minit. Kiri kanan jalan dipenuhi dengan pelbagai kedai dan kelihatan bangunan yang agak lama. Pun begitu kami amat kagum dengan kebersihan sepanjang laluan yang kami susuri. Tiada sampah langsung di jalan-jalan atau di depan kedai. Memang bersih sangat. Mutrah Souq menawarkan pelbagai barangan keperluan harian, cenderahati, kopiah Oman,kraftangan dan sebagainya.
Minta izin dengan pihak hotel hendak merasa
kurma dari pokok di depan hotel

Restoran di depan hotel tempat menjamu selera,
Nasi briyani yang enak di sini.
Matawang Oman

Kami melepak di tepi laut berdepan dengan Sultan Qabbos Port dan kelihatan kapal besar milik Sultan Qabbos. Haha... makan burger di restoran berhampiran pantai dengan harga RO0.50 tapi apabila ditukar menjadi RM4.00. Nilai matawang Oman besar (RO1.00=RM8.00).

Pintu masuk Mutrah Souq

Sebahagian pemandangan di depan Mutrah Souq
Kapal tradisional sekitar Sultan Al Qabbos Port

Esoknya kami menaiki teksi untuk bersiar-siar sekitar Muscat. Di Muscat ada Big Bus tetapi harganya agak mahal. Dengan teksi kami hanya perlu membayar RO25 untuk selama 3 jam. Kami boleh memilih untuk ke mana sahaja. Semua pemandu teksi di Oman mesti warganegara Oman. Menariknya mereka begitu peramah dan boleh berbahasa Inggeris. Kami melawat muzium, Masjid Sultan Al Qabbos, Marina, sekitar istana dan kubu lama. Pantainya juga cantik dan sesuai untuk mandi manda. Tidak sangka Oman memiliki bumi yang cantik dan bersih apalagi penduduknya yang ramah.

Kubu lama

Istana dan pusat pentadbiran

Pantai yang bersih
Masjid Sultan Al Qabbos

Ruang solat untuk wanita terpisah terus dari ruang
solat lelaki

Tempat mengambil wudhuk bagi wanita

Selamat Tinggal Oman- Ada rezeki ketemu lagi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...