Khamis, 3 September 2015

Travelog : Oh! Riyadh (60)- Jiran Baru


Jiran Baru


Masa terus berlalu dengan pantas, musim panas akan berakhir tidak berapa lama lagi. Namun bahang panas masih terasa dengan suhu sekitar 44 - 46 darjah celsius sewaktu tengahari. Waktu Solat subuh muncul selepas pukul 4.15 pagi dan  waktu Solat Maghrib pula sekitar pukul 6.10 petang. Masih terbawa waktu di Malaysia lalu selepas Solat Maghrib mata terasa berat teramat sangat. Wabak MERS juga semakin memuncak dengan beberapa angka kematian. Semoga Allah menemukan penawarnya. Amiin.

Lawak di Fb - Aku sendiri menyimpan air di dalam baldi  supaya
air sejuk sedikit ketika mandi. Ironinya bahang menjadikan air tetap
panas. Lalu aku campurkan ais untuk mendapat air yang sejuk dan segar.


Ya Allah lindungilah kami dari wabak bahaya ini.

Nilai ringgit Malaysia yang semakin lemah berbanding mata wang negara lain menjadi topik perbualan di mana-mana. Sehingga ada berita menyatakan mata wang Malaysia tidak diterima oleh Pengurup Wang di China dan di Thailand.Ini pasti boleh mendatangkan marah. Aku terkenang pengalaman menunaikan umrah bersama  suami, arwah ayahku dan emak mentuaku pada tahun 1998. Ketika itu berlaku kemerosotan ekonomi yang agak teruk di Malaysia. Begitu sukar bagi kami untuk menukarkan mata wang Ringgit Malaysia kepada Rial Arab Saudi. Nilai yang  begitu rendah terpaksa kami terima tanpa tawar menawar lagi.
Kita tiba musim haji pasti para ibu dan para bapa yang terhad kewangannya menerima kesan yang bukan sedikit.

Pun begitu bagi kami yang mencari rezeki di Arab Saudi merasa lega yang amat sangat kerana keadaan begini memberi peluang untuk menambah tabungan. Seingat aku ketika kami datang pada tahun 2013, tukaran SR100=RM80 - RM85. Ada rakan yang sudah lama di sini pernah menerima nilai sekitar RM70. Kini nilai menjadi SR100 = RM110. Semakin ramai yang berminat untuk bekerja di luar negara memandangkan situasi sebegini. Ramai juga yang bertanya kami bagaimana mahu bekerja di sini. Ada kenalan yang bekerja di England mula berkira-kira mahu membeli aset seperti rumah kerana mampu beroleh tukaran wang yang begitu tinggi. Semuanya baru bermula, tidak tahu bagaimana sudahnya situasi ekonomi negara.

Seminggu lepas dari Fb warga Riyadh.

Saffura meneruskan persekolah di Gread 8, Sekolah Al Alameen Islamic School. Jumlah bilangan pelajar di dalam kelasnya bertambah dari 5 orang di Gred 7 kepada 7 orang. Marieyam, Maryam dan Eiruj adalah pelajar baru.  Maha, Rumaysa dan Farhana merupakan rakan lama. Lebih mengujakan apabila rakanku Pn Hjh Hamidah Mohamed Helmi menjadi tenaga pengajar di sekolah Saffura. Anak gadis kesayangannya, Diyana turut bersekolah di situ.


Kami juga menerima teman senegara yang mula bekerja di universiti tempat suamiku bertugas. Prof. Madya Dr Norizan nekad bersara awal untuk mencurah khidmat bakti di Arab Saudi. Dr Norizan pernah menjadi salah seorang penasihat suamiku ketika belajar di Universiti Sains Malaysia. Kami agak kehairanan kerana Dr Norizan datang bersama dengan isterinya, Pn Hjh Roslina dan tiga orang anak mereka. Memang la kami hairan kerana dari pengalaman kami sebelum ini, keluarga datang sebulan kemudian. Mungkin dari pengalaman mereka yang pernah menetap selama tiga tahun di Jeddah menjadikan Dr Norizan lebih mahir. Ah...sebenarnya begitulah keadaannya di sini, undang-undang sentiasa berubah ...tak faham aku.
Mereka tinggal di Blok C, tidak jauh dari Blok A tempat tinggal kami. Mereka sempat berkunjung ke rumah tetapi dalam kesibukan berbual, aku terlupa untuk mengambil gambar mereka. In Shaa Allah di kesempatan lain.




            
                                                                                                               zias/riyadh/15

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...