Khamis, 28 September 2017

Rasa Dapurku (252) - Pulut Durian



BismillahirRahmanirRahim


Lama sungguh tidak menjamah makanan popular orang utara nih. Durian sangat enak dimakan bersama nasi atau pulut. Berkuahkan santan yang dicampur dengan garam dan gula buat menambah kelazatan. Nasi atau pulut kemudiannya digaul bersama kemudian dimasukkan ke dalam mulut. Saat mengunyah, amat terasa nikmatnya. Alhamdulillah semenjak kecil kami dijamu dengan durian dari kebun sendiri. Ianya milik Almarhum Ayahanda dan Almarhumah Bonda. Mereka berdua bersusah payah mengusahakan sendiri kebun durian yang terletak di atas bukit yang agak tinggi. Semuanya diusahakan demi anak-anak, cucu-cucu dan generasi yang seterusnya. Almarhumah Bonda tidak pernah merasai keenakan buah durian dari usahanya itu. Tinggallah Almarhum Ayahanda meneruskan impian Almarhumah Bonda. Setiap kali musim durian Almarhum Ayahanda akan mengangkut berbakul buah durian seorang diri dari kebun durian. Tidak pernah mengeluh!Masih terbayang di ruang mata, timbunan buah durian di ruang dapur. Aku akan memilih sendiri buah durian yang disukai lalu membukany sendiri. Aku gemar buah yang bersaiz kecil tetapi isinya lemak dan manis rasanya. Sedapnya. Ya Allah, Gandakan pahala buat Almarhumah Bonda juga buat Almarhum Ayahanda tercinta. Al- Fatihah.

Kini buah durian boleh dibeli sepanjang tahun, seolah tidak lagi bermusim. Kebetulan ada sedikit pulut yang berbaki. Apa lagi .... senang sangat membuatnya.

Resepi Pulut Durian
Bahan2
1 cawan beras pulut, direndam
Santan sederhana pekat secukupnya, ditambah garam
Gula secukupnya
Buah durian.

Cara Membuatnya:
1.Kukus pulut sehingga masak.
2.Hidangkan bersama durian, santan dan gula.

Memang tak cukup!Nak lagi!
Haah....ini cara nak makan.Gaul semuanya dahulu.
Sedap sehingga menjilat jari!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...