Khamis, 21 September 2017

Rasa Dapurku (250) - Tempe Goreng Kicap


BismillahirRahmanirRahim



Aku tidak pernah mencuba Nasi Ambeng yang  terkenal di kalangan masyarakat Jawa. Belum sampai seru kot!! Satu hari nanti aku mahu juga merasainya. InshaAllah. Kira-kira sebulan yang lepas, aku berpeluang merasa sejenis lauk yang dikatakan menjadi sebahagian dari lauk pauk Nasi Ambeng iaitu
Sambal Goreng Jawa. Dipanggil sambal tetapi berwarna hitam dan tidak pedas. Sedap sangat sehingga aku mampu meratah begitu sahaja tanpa nasi. Rupanya memang tidak memikat langsung namun rasanya wow!Ruginya kerana tidak pernah mencubanya selama ini.

Puas juga mencari resepi yang sesuai di blog, kebanyakan berjawa-jawa sangat. Akhirnya aku mencuba resepi sendiri yang lebih mudah tetapi sedap. Sayang sekali stok kicap hampir habis jadi warnanya tidak segelap sambal goreng jawa yang aku pernah  makan. 

Resepi Tempe Goreng Kicap
Bahan2:
3 bungkus tempe -dipotong serong dan digoreng  jangan sampai terlalu garing.
3 keping tauhu -  digoreng kemudian dipotong
2 bungkus perut tauhu ( fucuk - panggilan orang utara) direndam dan dipotong
1 bungkus Soohon - direndam
1 biji bawang besar dihiris nipis
4 ulas bawang putih ditumbuk/dikisar
1 biji cili merah- dihiris
1 biji cili hijau - dihiris
Minyak masak 
1/2 cawan kicap lemak manis Cap Kipas Udang
Garam secukupnya.

Cara Membuatnya:
1.Panaskan minyak di dalam kuali, masukkan bawang putih dan kacau sehingga
   berbau wangi.
2.Masukkan bawang besar dan goreng sehingga hampir layu.
3.Masukkan cili merah dan cili hijau dan goreng sekejap. Masukkan garam.
4.Masukkan kicap, kemudian tempe, tauhu, fucuk dan soohoon. Jika kering
   masukkan sedikit air. Kacau sehingga semuanya masak dan sebati.Biarkan
   sehingga kering dengan menggunakan api yang perlahan.Siap!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...