Rabu, 26 Ogos 2015

Dapurku D'Riyadh Edisi Balik Kampung(45) - Kari Daging


Rakan Saffura bernama Maisarah meminta aku menyediakan nasi Arab untuknya apabila pulang bercuti di Malaysia. Aku menjemput Maisarah ke rumahku di bulan Syawal yang masih hangat dengan suasana berhari raya.
Saffura dan Maisarah

Aku turut menjemput jiranku Su dan keluarga yang begitu berjasa mengambil berat hal ehwal rumahku sepanjang ketiadaan kami. Dalam kesibukan, aku tidak sempat mengambil gambar Su dan keluarga. Aku menyediakan Nasi Kabsah ayam bakar dan kari daging untuk dimakan dengan ketupat pulut. Ketupat daun palas bersama kacang ini disediakan oleh emak semasa hari raya, aku tidak merebusnya dan menyimpannya di ruang sejuk beku. Hampir sebulan lamanya , rasa sedap masih ada. Aku memang suka ketupat pulut yang dicampur dengan kacang, tidak kiralah dibalut dengan daun palas atau daun pisang.

Hanya perlu dikukus sahaja


Bismillahirrahmanirrahim

Kari Daging

Bahan2:

250 g daging
2 -3 biji kentang
1 bungkus kecil serbuk rempah daging jenama Adabi
1/4 biji kelapa(ambil santan)
2 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
11/2 inci halia
1 batang serai 
sehelai daun pandan
daun kari (jika suka)
Penumis
Minyak masak secukupnya
Garam

Cara Membuatnya:
1.Daging dan kentang dipotong ikut saiz yang sesuai.
2.1 biji bawang besar,bawang putih dan 1 inci halia dikisar.
3.1 biji bawang besar dan 1/2 inci halia dihiris nipis.
4.Panaskan minyak dan masukkan penumis.Masukkan pula
   bawang besar yang dihiris bersama halia. Goreng sehingga
   kekuningan.Masukkan daun kari jika suka.
5.Masukkan serbuk kari daging, kacau sebentar supaya semua
   bercampur dengan minyak. Masukkan 1/2 cawan air. Kacau
   sehingga pecah minyak dan warna kemerahan.
6.Masukkan daging dan daun pandan dan masak sehingga daging
   hampir lembut.
7.Masukkan santan, kentang dan serai. Masak sehingga daging 
   dan kentang lembut. Masukkan garam dan perlahankan api.
   Masak sehingga agak pekat .

Kari daging sesuai dimakan dengan ketupat palas

Cara balut ketupat palas dari fb- letak dulu .







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...