Ahad, 4 Disember 2016

Rasa Dapurku (209) - Kerabu Mangga


BismillahirRahmanirRahim

Kerabu Mangga yang sedap pastinya boleh diratah begitu sahaja. Tidak perlu dimakan dengan nasi walaupun Kerabu Mangga biasanya dihidangkan sebagai salah satu lauk pauk. Selalu juga aku memesan Kerabu Mangga di kedai makan namun tidak pernah pula aku cuba membuatnya.

Kerabu Mangga

Beberapa bulan lepas  ketika makan di Ana Ikan Bakar Kuantan, aku berpeluang menikmati hidangan istimewa ini. Nampak ringkas sahaja Kerabu Mangga yang dihidangkan dan ianya licin aku makan sementara menunggu ikan bakar yang dipesan masak. Ianya memberikan semangat untuk aku mencubanya.

Kerabu Mangga dari Ana Ikan Bakar, Kuantan

Suatu hari aku membeli buah mangga muda namun hampir seminggu aku tidak berkesempatan untuk membuat kerabu. Buah mangga yang dibeli pula hampir masak namun masih terasa masamnya. Aku pun tidak membuang masa lagi lalu mencari bahan-bahan untuk membuatnya. Kebetulan sahabatku, Norhibah menghadiahkan kepadaku sebotol sos ikan yang halal kepadaku. Sebenarnya sos ikan itu untuk resepi lain yang lebih istimewa, ianya masih di dalam senarai dan belum sempat aku cuba.

Aku mencari resepi kerabu mangga ala Thai yang mudah untuk disediakan namun aku tidak memasukkan udang kering atau ikan bilis. Rasanya memang sedap.

Resepi Kerabu Mangga
Bahan2:
4 biji mangga muda yang hampir masak
1/2 biji bawang besar dihiris nipis
3-4 biji cili Api dihiris 
1 biji cili merah dihiris
2 biji limau kasturi diambil airnya
1-2 batang serai dihiris
2-3 sudu besar sos ikan
2 batang daun ketumbar
Garam
Sedikit kacang tanah yang dibakar dan ditumbuk/kisar
Jika masam atau pedas tambah sedikit air gula Melaka
1 batang bunga kantan dihiris (tak letak)

Daun ketumbar tidak sama dengan daun saderi ya...
Cara Membuatnya:
1. Buah mangga dibuang kulit dan dihiris nipis.



2.Masukkan semua bahan ke dalam sebuah mangkuk dan gaul sehingga rata
   dan secukup rasa. Taburkan kacang tanah goreng ketika dihidangkan.

Siap semangkuk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...