Isnin, 20 Mac 2017

Rasa Dapurku (217) - Kuih Lepat Liat


BismillahirRahmanirRahim




Kenangan yang tidak pernah aku lupa ketika zaman persekolahan puluhan tahun yang lalu. Dalam perjalanan ke Sekolah Kebangsaan Sungai Bakap, aku akan singgah di sebuah rumah untuk membeli kuih lepat liat, buat mengisi perut di waktu pagi. Malang sekali aku tidak dapat mengingati namanya, yang pasti penjualnya adalah seorang yang aku panggil Pak Cik. Kelazatan kuih tersebut seolah masih terasa walau puluhan tahun aku tidak memakannya. Begitu sukar sekali untuk membeli kuih lepat liat yang begitu terkenal di utara tanah air di Kuala Lumpur.

Lama juga aku mahu mencubanya, akhirnya berjaya juga aku membuatnya dan rasanya seolah sama seperti yang pernah aku rasai dahulu.

Walaupun tidak banyak bahan diperlukan untuk menyediakan kuih lepat liat namun untuk mendapatkan adunan yang terbaik memerlukan kesabaran. Begitu juga sewaktu membalutnya. Jika terlalu cair terlalu sukar untuk membalutnya, jika terlalu pekat takut pula keras lepat yang dihasilkan. Gula yang paling sesuai digunakan ialah gula merah bukan gula Melaka atau gula perang. Ini untuk memastikan warna kuih lepat liat cantik seperti dodol. Resepi ini asalnya dari Blog aimzfi.blogspot.my. Namun aku ubah sedikit dengan menambah gula pasir.

Resepi Kuih Lepat Liat
Bahan2:
2 cawan tepung pulut
1 cawan gula merah
1/2 cawan santan pekat
1/2 cawan air
1/2 sudu teh garam
1-2 sudu besar gula putih
Kelapa parut digaul dengan sedikit garam
Daun pisang
Sedikit minyak masak
Sehelai daun pandan

Cara Membuatnya:
1.Masukkan gula merah, gula pasir,air, santan, daun pandan dan garam ke dalam sebuah periuk.
2.Masak sehingga mendidih.Tapis dan biarkan sejuk.
3.Masukkan tepung pulut sedikit demi sedikit ke dalam air gula tadi sambil dikacau. Sehingga
   adunan menjadi likat.(Tidak berketul)
4.Ambil daun pisang yang sudah dilayur dan dipotong. Sapukan sedikit minyak.
5.Letakkan anggaran satu sudu besar adunan tadi di atas daun pisang.Letakkan kelapa di tengah 
   dan balut. Adunan yang elok kelikatannya tidak akan meleleh/mengalir ketika dibalut.


6.Kukus lepat dengan pengukus sehingga masak. Sejukkan.


Dapat dalam 15 biji lepat liat




Dimakan sewaktu sejuk...lebih umpph.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Raya 2024

BismillahirRahmanirRahim Hari raya kedua,  Kami bertiga bertolak ke utara dengan melalui lebuh raya WCE yang baru sahaja siap. Malangnya ber...