Isnin, 28 November 2022

Visit My Malaysia - Equine Resort Yan, Kedah.

BismillahirRahmanirRahim



Impian untuk menunggang kuda tercapai akhirnya pada bulan Ogos yang lepas. Saya pernah menunggang unta di Tunisia dan gajah di Thailand. Semuanya memberi pengalaman yang berbeza dan ada keunikannya yang tersendiri. Syukur alhamdulillah. 

Menunggang kuda memberi aura yang tersendiri di mana aku rasa tiada sewaktu berada di atas unta atau gajah (agak stress). Kuda lebih mesra rasanya dan aku mula rasa jatuh cinta menunggangnya. 

Berkenalan dengan Puan Fauziah Ismail melalui FB, asbab aku mengepos biji benih buah Roselle. Ianya membawa aku dan keluarga ke Kampung Raga, Yan setelah mengetahui beliau memiliki Homestay DPuteh dan kemudahan menunggang kuda.

Persekitaran Kampung Raga seolah mengimbau kenangan sewaktu zaman kanak-kanak. Suasana kampung seolah tidak terusik, penuh dengan pokok buah-buahan dan kawasan hutan, amat menenangkan.




Baru aku tahu rupanya Puan Fauziah Ismail ada saudara kembar iaitu Puan Faezah Ismail, pemilik Equine Resort. Selepas berkenalan dengan dua saudara kembar seiras ini, ami dibawa oleh Puan Faezah ke resortnya.

Puan Faezah (kiri) dan Puan Fauziah (kanan)

Disebabkan masa yang agak terhad, aku dan Saffura memilih pakej joyride yang menawarkan pengalaman menunggang kuda sejauh 120 meter. RM15 seorang. Pakej lain ialah trail joyride yang memakan masa selama 1/2 jam, pusing sekitar kampung. Jika mahu mahir, anda perlu menginap di homestay yang bersebelahan sahaja dengan kandang kuda.
Kandang kuda,belakang tu Gunung Jerai.


Jom, dah tak sabar ni.


Rumah kuda

Kena naik tangga.

Tu haah homestaynya.


Joanna yang smart

Giliran Saffura pula

Best!

Bergambar selepas menunggang kuda dengan Puan Faezah.

Ada mini zoo aktiviti memanah.

Selepas selesai urusan di Equine Resort, kami dibawa ke perkarangan rumah mereka berdua. Dapatlah berkenalan dengan lebih dekat. Yang menariknya ialah cerita tentang anak Puan Fauziah Ismail yang bekerja di Omura, New Zealand. Beliau sedang bercuti di kampung dan akan kembali tidak lama lagi. Sudah mendapat kerakyatan negara tersebut dan kami diberitahu ramai rakyat Malaysia bekerja di New Zealand.

Dua saudara kembar

Syed Sobir (kiri) yang bekerja di New Zealand

Seronok berkenalan dengan mereka berdua.

Ceeewah



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ramadan Mubarak 1445H/2024M

BismillahirRahmanirRahim   Assalamualaikum. Saya dan keluarga ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut Ramadan dan ber...